Kamp om damerne !

Nu skal du ikke tror at det er mig, der er ude i kampe omkring damer, jeg er gift – godt gift med jordens dejligste kvinde. Men derimod ænder, der slås om damernes gunst.

Vores lille formiddagstur gik i dag til den lille sø, hvor vi fodrer ænderne med brød. Som sædvanlig kommer de, når jeg fløjter efter dem. I dag syntes de godt nok at være noget dovne eller mætte, for normalt kommer de flyvende, men som du kan se, så kom de svømmende i adstadig tempo, og kun omkring halvdelen gad lette anderumpen!

Se selv:

Resten af dagen gik med afslapning, 1½ times Skyper undervisning af Julia. En tur på stranden i Hasle – blev en kort fornøjelse, det blæste 1/4 pelikan og Express1 sejler derfor heller ikke i morgen tidlig……

Efter aftensmaden og de lokale TV2 nyheder, gik jeg i gang med at farve hår på Julia. Jeg er helt ferm til det nu, og det bedste er, at Julia er tilfreds med resultatet, så kan jeg også være det.

Pas god på dig selv og hinanden – det gør vi

En rigtig dovne dag

Dagen i dag lørdag har været en rigtig dovne dag, vi har kun gået 6.000 skridt, svarende til ca. 5 km 😉 Det er en formiddagstur i skoven og en eftermiddagstur på stranden.

I mandags fik jeg lavet en montre med uniform M/96 med tilbehør. Ikke helt færdigt endnu

Uniformssystem m/96

På 1. sal er jeg i gang med at lægge våben i de montre de passer i. Blandet disse tyske

Mangler tekster

Hele vores afdeling med luftmeldetårns grej er blevet pillet ned. Her kommer udstillingen om 70 året for Den Kolde Krig, og 30 året for Mures fald.
I stueetagen mangler jeg kunne fotoudstillingen om soldat på Bornholm i 50’erne og 60’erne og så en kraftig oprydning, og lyset skal også tilpasses, så jeg når det nok før Påske !!!!

På Onsbæk Strand så jeg denne sæl, som viste sig ikke være en sæl, men blot en sten

Sælhund på stranden
Det blæste lidt rigelig ved  Onsbæk Strand

Som sædvanlig må jeg lave pitstop, når der en heste i nærheden

Et af Julia’s yngling motiver

Som du kan forstår så har den sidste uges tid været meget rutineprægende dage for os begge. Julia sprogskole og jeg arbejde.

Min kalender for den kommende, tør jeg næsten ikke åbne ! Mandag arbejde på museet. Tirsdag bestyrelsesmøde kl. 10-13. Møde med Team Bornholm kl. 16.-20.30.
Onsdag revision af 2018 regnskabet kl. 10.-13. Møde på museet men en som vi udlåne originale effekter til Kold Krigs udstillingen fra DDR kl.. 15.30
Torsdag en endnu tom, men der skal nok komme noget. Fredag arbejde på museet hele dag. Tja, og så gik den uge.

I dag har vi været hos børstenbinderen “Bornholmerbørsten” for at købe lidt gode varer. Hans kone har et firma der det hedder “Trolde og nisser”
Se her hvorfor

Nisser og trolde lavet af nylonstrømper

Det er nær Svaneke. Så når vi nu var kørt SÅ langt, så måtte vi lige en tur ind til Svaneke og Pernille Bulow

Pernille BUlow glaskunst

Vi kom også forbi disse figner fra sidste sommer. Gad vide hvorfor folk har et stort flot figentræ, når de ikke plukker fignerne ???

Tørre fra sidste sommer

Eftermiddagsturen gik til Hasle hvor vi gik en tur fra røgeriet langs stranden mod Rønne og igennem Hasle Lystskov på vejen hjem

Det smukke grundfjeld fik lige lidt opmærksomhed

Jeg tog mig lige et lille hvil, mens Julia lige skulle tage nogle billeder af røgeriet

Parkeret i cykelstativet

Normalt lægger jeg ikke vittigheder op her på min blog, men i dag gør jeg en undtagelse, for som du ved, så befinder jeg mig ret meget i køkkenet !!

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi

Vinterferien faldt i går.

Vi besluttede for et par uger siden, at vi ville holde en lille vinterferie, i går den 7.3. Så vi bestilte færgebilletter til Ystad. Afgang kl. 06:30 og hjem igen kl. 22:50. Grunden til disse yderpunkter er billetprisen. På disse tidspunkter kan vi nemlig få dem til 99,- kr. for bil og 2 personer, hver vej. Billigere kan det ikke gøres.

Så vi tog fra morgenstunden til Lund, vi ville lige gense Lund Domkirke. Den var halvt lukket, idet man var i gang med at installerede et nyt kæmpe orgel tæt på alteret. Men vi fik da set de kalkmalerier, vi ikke kunne se sidste gang.

Imponerende kalkmalerier
En døbefont samme sted

Så var det tid til et besøg hos vores kaffe pusher.

Afslappende omgivelser

Vi besøgte også Sct. Petri kirke, videre til Caroli kirken. Den var lukket og så også ud til at være i alvorlig forfald! Herefter drog vi videre til Malmø, og et slot med en storhedstid, da det var dansk, nemlig Malmøhus Slot

Hovedindgangen

Det blev til et 4 timer langt besøg. Vi kunne godt have brugt mere tid, men vores ben sagde STOP. Så vi spiste middag i restauranter, varmrøget laks med tilbehør. Det var bare så godt – også prisen. Vekselkursen er p.t. 0,70 øre for 1,oo svenske krone. Så to gange laks, med ta selv salatbar, brød, smør, drikkevarer (vand og saft) samt kaffe 154,- DKR

Middagen er vel overstået

Slottet Malmöhus är Nordens äldsta bevarade renässansslott. Av Erik av Pommerns kastell från 1434 finns fortfarande rester bevarade i det slott som stod klart vid 1500-talets mitt.

På Malmöhus slott bodde de danska kungarna under sina besök i Malmö och här hölls den äventyrslystne Earl of Bothwell, Maria Stuarts tredje make, fängslad i fem år.

När Skåne blev svenskt 1658 förstärktes befästningarna ytterligare men på 1700-talet förlorade fästningen sin betydelse och användes 1828-1909 som fängelse.

Der var flere udstillinger, bl.a. om Bergman, en kunstudstilling af en svensk malerinde, en Hollywood udstilling, og selvfølgelig den faste udstilling om slottets histrie. Her får du lidt billeder fra besøg

Fra maleriudstillingen
Bergman udstillingen
Corfitz Ulfeldt
Leonora Christina

Disse to boede på et tidpunkt på slottet, da de forrådte den danske konge.

En kanon i Kastellet
En lille morter
Billeder af dem der havde siddet i fængsel på slottet, samt oplysning om deres forbrydelse
Min ynglings konges bibel. Naturligvis Chr. 4.

Efter dette besøg var det tid til en lille rundtur i Malmø. Her så vi blandt andet som tidligere nævnt, to kirker. Vi så også dette kunstværk “The Knottede Gun”

Kaffetørsten meldte sig også på et tidspunkt, så vi tog på Nespresso og fik kaffe latte og en croisant hver.

Turen mod Ystad gik langs kysten til Trelleborg vider til Ystad. Hele denne kyststrækning er godt plastret til med bunkeranlæg. Der er ikke mange hundrede meter mellem hver.

Tre bunker indenfor 2 meter

Tilbage i Ystad blev det tid til at småhandle lidt, af de billige varer. Selvom det ikke er meget, der billigt der, til trods for den lave kurs. I hvert fald ikke det vi bruger i vores husholdning.

Dagen i dag har Julia været på Sprogskole, og jeg på museet. Fik hjælp af Jens Ole Fassel til at opsætte en skillevæg og to acrylplader hvor der skal være en foto udstilling, om det at have være soldat på Bornholm i 50’erne og 60’erne.

Mad afdelingen er næsten færdig
På disse to plader. til venstre i billedet(lidt svære at se) skal der være fotografier

Så får du ikke mere for den 25 øre.

Regnvejrsdag

I dag tirsdag har det været en rigtig øv dag, regn fra morgen og indtil nu kl.18.00. Så det har været en indendørs dag, med en masser sysler. Jeg har lavet nye skilte til museet og Julia har som altid været flittig, og øvet dansk en meget stor del af dagen.

I søndags tog vi en køretur til Danmarks højest beliggende kirke, Ruts Kirke i Rutsker, det var meget tåget

Tågen lå tæt

Var også en tur på Rytterknægten, hvor vi gik en 2,5 km tur i skoven. Tilbage ved Kongemindet skulle Julia lige varme sig lidt, men som du kan se, var der lidt rigeligt med røg

Røg i øjnene

Det blev også tid til at finde en skovtrold

Rytterknægt-skovtrolden

Dagen i går var der imod ret hektisk. Kl. 10 ankom der 7 mand stærk fra Almegards Kasernes REPDEL. De havde lovet at hjælpe mig med til at fjerne alt det, jeg har nedbrudt af den gamle våbenmontre, samt flytte rundt på alle vore kanoner med videre. Der udover var formand og næstformand for Kastellets Venner her, samt to dejlige drenge, med stor viden og hang til håndvåben. De hjalp NF med at lægger våben op i udstillingen på 1. sal, samt lægge resten i depot.

Her lidt billeder fra dagen

Flytningen er i gang, alt roder
Så kom kanonerne på plads
Så er radio afd. næsten hvor den skal være

Nu mangler bare en fin justering af alle tingene, samt ny skiltning alle steder. Madafdelingen skal lige have et tjek også. Så er jeg slet ikke begyndt på 1. sal endnu !!!!

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi

En masse og så alligevel intet !!

Dagene er i øjeblikket meget ens for os begge to, hvad enten vi er sammen eller hver for sig. Daglig trummerum, vil jeg kalde det. Men derfor er vores liv ikke på nogen måde kedeligt, tværtimod. Julia har hendes skole og jeg mit arbejde på museet.

Her er jeg nået ret langt, i dag ser her sådan ud

Alt er nede.

Nu skal der bare ryddes op. Dertil får jeg hjælp fra Kasernen på mandag, 7 stærke mand stiller op, med det nødvendige maskineri, til at flytte de tunge betonplader og stålpladerne der sad i loftet. Det er REPDEL der altid stiller op når vi beder om hjælp. En STOR TAK fra mig. Nu er det så jeg skal i gang med at opbygge den nye udstilling, dertil har jeg kun 7 uger, så der skal gås til den…. Jeg har nemlig besluttet at åbne museet før Påske, 3 uger før jeg normalt åbner.

Vi går vores sædvanlige ture. Mandag, onsdag og fredag, en eftermiddagstur og tirsdag, torsdag en formiddags- og en eftermiddagstur. I weekenderne er det meget forskelligt.

En tur på stranden og ved røgeriet i Hasle
Foto stop ved Teglkaas
En tur på Lilleborg
En tur på stranden ved Pyritsøen
Bytur i Rønne
Et besøg på Cafe Gustav blev det også til.
Blomster foto stop i Aakirkeby

Vi besøgte en af Julia’s “skolekammerater” Asrun fra Island. Hun fik vores gamle grill og hun kvitterede med frokost. Inden vi kørte til hende, fangede jeg denne gås på Torvet i Aakirkeby.

Gåsefangst

Jeg har lige tjekket mit Mi band jeg altid går med. Det er dels et ur, men det er også en skridtmåler m.v. I februar måned har jeg gået gennemsnitlig 6.939 skridt, svarende til 5,5 km dagligt.
Det mindste antal skridt jeg har gået siden jeg tog det i brug i november måned er den 21.februar i år, med kun 2.598 skridt og dagen med flest skridt var den 8. februar i år(Vi var i Moskva den dag) med 16.693 skridt eller 13,4 km. Jo man går mange skridt i Moskva 🙂

Om lidt kommer Connie og Flemming til flæskesteg med det hele.

Det skrider fremad

Så blev det mandag igen, efter for os, en herlig weekend. Som sædvanlig tager vi mindst to lange gåture nå vi har en hel dag foran os. Således også i denne weekend. Vejret var jo med os, så det blev til ture på Onsbæk Strand, den Grønne Ring (fodre ænder), Snogebæk, Hammersø og Gudhjem

Onsbæk Strand så således ud i fredags

Lys, luft og vand. Bemærk flyvemaskinen der lægger an til landing
Solen nydes(med rød næse pga kulden)

Lørdag var vi i Snogebæk, hvor disse billeder er fra

Hmmmm 🙂 ses ved Bro Odde
Skyggeleg af Julia
Lørdagens solnedgang set fra vores terrasse

På den Grønne ring nær Almegaards Kaserne var det tid til at fodre ænder. De kommer flyvene fra hele søen, når man begynder at fløjte efter dem

Søndag var vi en tur Nordpå til bl.a. Hammersøen, hvor vi blev mødt af dette skilt

Forbud !!

Nu hvor Naturstyrelsen alligevel skal have gang i håndværkerne, kunne de også få en lastbil eller 10 ud, og fylde alle hullerne på parkeringspladsen ved Hammersøen. Den har set således ud de sidste 4-5 år. Det kan de ikke være bekendt. Det er næsten umuligt at køre der.

Hul på hul på hul, DYBE huller

Skønheder er der fortsat

Ved ikke om du kan se de hvide prikker på skråningen, jeg kan fortælle dig at det er geder der går der, altså må det være bjerggeder !!!

Bjerggeder

Søndag var vi i biografen i Scala i Gudhjem for at se filmen “Unge Astrid” om Astrid Lindgren

Jeg tror ikke vi var mere en end 4-5 mænd i en næsten fyldt biograf. Undervejs forstod jeg hvorfor – der blev brugt rigtig mange lommetørklæder undervejs i filmen. En rigtig perle af en film

Men inden vi gik i biografen skulle vi lige have en gåtur fra biografen og helt ned til havnen. Det er ikke det værste – det er det sgu, når man skal op igen 🙂

På mågekig 1
Mågekig 2

Nu må jeg hellere komme tilbage til overskriften. Det er nedtagningen af håndvåben samlingen på museet jeg hentyder til, se selv

Tomme montre og ruderne er også væk

Fortsættelse følger

Det pokkers arbejde tager sommetider så meget af ens fritid – på den anden side holder jeg utroligt meget af mit arbejde på Forsvarsmuseet. Nå men altså, jeg er i gang med at bygge om. Hele vores store håndvåbensamling har nu været urørt siden 1995, så nu er det på tide. Så jeg er ved at pille det hele ned

Halvvej med trævæggen

Som det kan ses er jeg begyndt med en yderste væg af træ og splintsikkert plexie glas. Dernæst skal betonvæggen ned med samme type glas, og alle våben med undtagelse af nogle stykke skal på depot. Resten skal i udstillingen på 1. sal. Mega stort arbejde, da hele “buret” i indrammet i tykke stålplader, der også skal væk. Mere om dette senere.

Tilbage til Moskva. En dag spiste vi en lille frokost, i en meget spændende cafe, se selv

Naboen til denne cafe er Moskva absolut dyreste og smukkeste forretning. Man skal have tårnhøje lønninger, som Moskivit for at handle her. Men smukt er der

Montren med ost
Se blot lofterne her i slagter afdelingen
Montren med Farbege æg.
125 gr ægte caviar – pris 3.600 danske kroner, værsgo og spist
Ham selv

Sådan en 5-6 dage forsvinder hurtigt og snart var vi på vej hjem til lille Danmark, mættet med oplevelser, både gode og dårlige. Luften og vandet i Moskva er gang forfærdeligt !

Men inden vi tog hjem var vi lige i en boghandel. Julia skulle have købt en lærebog i Russisk for begynder, da hun har fået et privat elev til russisk.

Mon den her kan bruges!

Tja, så syntes jeg lige pludselig ikke at vores bil er beskidt længere 🙂

Vi tog en taxa fra hotellet til lufthavnen en tur der normalt tager 30 minutter og koster 35 kroner, men pga morgen myldret tog den lidt over en time. Men også fordi det havde været snevejr om natten, her foran hotellet

Fremme i lufthavnen fik vi vejet vores kufferter, som for det meste var fyldt med ting Julia skulle have med hjem. En vejede 22,4 kg. en anden 21.9 kg. Grænsen er 23 kg. Så havde vi to kabine kufferter, godt de ikke blev vejet(Officielt) de vejede tilsammen 21 kg. De må veje 16 kg. Så var der lige min rygsæk og Julia’s håndtaske, så alt i alt havde vi 75,3 kg med. Vi måtte maks have 62 kg.

Efter alle de obligatoriske tjek kom vi ud i fingere, hvor vi ventede til afgangen. Ombord opdagede vi, at der ikke sad nogle ved en af nødudgangene, så Julia spurgte pænt,  om det var ok, vi flyttede dertil, det var det, så se lige her hvor megen benplads der var

Masser af plads.

Men inden vi kom afsted skulle flyet afises, det tog 40 minutter.

Inden afisningen begyndte.

Så er vi klar til turen hjem

Dagen efter talte Julia med hendes mor. Hun fortalte at ca. 1 time efter vi var kommet afsted lukkede lufthavnen pga sne. Over 50 fly blev aflyst. Hvor heldig kan man være.

50 års fødselsdag

Lørdag den 9.2. fyldte Julia 50 år. Hendes forældre havde derfor inviteret os, da de gerne ville holde fødselsdagen. Så vi stod tidligt op, da vi skulle nå en bus kl. 9.30, vi gik til Metroen og tog mod syd. Denne tur tog 1 time og 15 minutter. Så var vi fremme ved bus stationen. Her fandt vi den rigtige bus og så var det bare at sætte sig ind, og sove lidt. Denne tur tog også 1 time og 15 minutter, så var vi endelig fremme. Gik den sidste kilometer til deres hus.

Julias søster og søn var der, og Julia’s mor og søster gik i gang med at lave mad, mens vi blev sendt i byen for at handler nogle småting. Det gjorde vi i et marked, nede i byen. Det er er form for markeder vi ikke kender til i Danmark. Blandt andet fordi Fødevarekontrollen ville nok stejle lidt når de så hvordan krydderier sælges

Krydderier i løs vægt

og nødder og tørret frugt

Tørret frugt og nødder
Frugt og grønt

Tilbage hos Julias forældre var blevet tid til at uddele gaver, både til Julia men også til mig

Mor og datter i gaveuddeling

Jeg fik et par hjemmestrikkede uldsokker og en rigtig god flaske vodka.

Mums siger jeg bare

Der blev sunget fødselsdagssang for Julia på russisk (her stod jeg af) og på engelsk.

Vi havde nogle dejlige timer før turen gik tilbage til vores hotel. Vi tog med bussen kl. 18.30 og var tilbage på hotellet kl. 22.15 godt trætte efter en lang dag.

Vi havde et dagsprogram foran os om søndagen. Vi skulle på besøg hos Dima, knægten der boede hos os i sommer. Han skulle have en times undervisning i engelsk. Men først skulle vi spise morgenmad, det var en dejlig mad vi fik, må nok indrømme, at jeg har aldrig fået kaviar(rød) på pandekager til morgenmad – det var helt ok. Julia og Dima gik i gang med undervisningen.

I mens sad jeg og talte med hand mor. Vi kom langt omkring, fik drukket lidt te og spist lidt kage!

Herefter var vi en tur rundt til nogle af de steder jeg holdt meget af, da jeg var der sidst, blandt andet den meget gamle og smukke kirke

Min favoritkirke
Lidt fra det indvendige

Om aftenen skulle vi besøge Julia’s tidligere “landlady”. Julia boede i hendes lejlighed og hun var så venlig, at lade Julias opbevare nogle ting i deres Dasha (sommerhus) ca. 40 km nor for Moskva. Så vi tog en taxa dertil. Da vi kom var der dækket op til middag, typisk russisk – herligt. Julia og Olga fik pakket en masse ting ned, som vi tog med tilbage til hotellet.

Hele familien var der, søn med kæreste og de to tvillinge søstre som Julia også har undervist i engelsk. Det var et superflot sted, man kunne godt se, at de begge havde nogle gode stillinger med høj løn

Der var en del sne der

En af tvillinger med broderens 3½ mdr. gamle Samojede hund.

Det var en skøn hun

Efter nogle hyggelige time, kørte Oleg os tilbage til hotellet, han skulle tilbage til Moskva og på arbejde om mandagen.

Afsted til Moskva

Så må jeg hellere fortælle om vores tur til Moskva og Julia’s fødselsdag. Vi tog morgenfærgen den 7.2. kl. 6.30 til Ystad, en ok tur, men nu var bølgehøjden også under 50 cm !!

Lidt søvnig stadigvæk, vi stod op kl. 05.00

Vi ankom til lufthavnen uden problemer, jeg satte Julia og vores bagage af i Terminalen, og kørte så den lange tur ud til P16.

Fik afleveret bilen på P16, fandt ud af, at der heldigvis kørte en shuttle bus tilbage. Ingen problemer med indtjekningen. Vores to store kufferter var jo også næsten tomme. Dertil to kabinekufferter, en rygsæk og en stor håndtaske. Vi skulle jo bringe flere af Julia’s ting med tilbage til Bornholm.

Vores bagage

Inden vi gik igennem den sidste kontrol skulle der lige “snuses” lidt !

Snif – snif

Turen til Moskva forløb ganske planmæssigt, vi havde den skønneste solnedgang kort før landingen

Det var hvad VI så
Det var det JEG så

Mens vi ventede på vores kufferter, bestilte Julia en taxa. Vi ankom til hotellet, fik anvist vores værelse, som lå mod gaden. Så trådte Julia lige frem, næh nej tak sagde hun, vi vil ikke bo på den side. Sørme om det ikke lykkedes portieren at finde et værelse, der lå væk fra gaden, til trods for han sagde at alt var optaget! Det viste sig af være et handicap værelse, med masser af plads.

Udsigten fra vores hotelværelser på 9 etage ud af 22 etager.(se videoen på fuld skærm)

Vi havde hjemmefra fravalgt morgenmad på hoteller, hvilket viste sig at være en klog beslutning. Den første morgen orkede vi ikke gå ud i byen og finde et sted at spise, og da buffeten så ok ud spiste vi på hotellet.

Min første og sidste tallerken

Lad mig blot fortælle, at det blødkogte æg var så hårdkogt at hele blommen var komplet grøn. Så jeg vil tro det har været opvarmet adskillige gange. Brødet var flere dage gammelt, surkålen var sur, men på den forkerte måde og sådan kunne jeg blive ved. Men som Julia sagde “Ganske almindelig standard på 3-stjernede hoteller. Så det blev ved det ene måltid på hotellet.

Men flot var restauranten – men næste uden gæster, gad vide hvorfor!

Det tog nu ikke modet fra os. Om torsdagen havde vi en aftale med en af Julia’s veninder, Marie. Hun havde inviteret os i Planetarium for at se en 3D film om seværdigheder i Moskva, så udstyret med 3D briller og mig  et headsæt med engelsk tale, så vi en fantastisk flot film.

Men inden vi mødte hende, var vi på en utrolig dejlig Cafe for at få lidt frokost

En del af salgsdisken

Frokosten bestod af dejligt brød, en specielle kyllinge kødboller(2 slags) en slags lasagne og “sild i pelskåbe”

Vores frokost

Indgangen til Planetariet, ganske flot facade, som alle steder i byen. En flot facade betyder alt!!!

Indgangen til Planetarium

Bagefter tog vi til et museum med spændende tegninger og dukker

Her er vi udenfor museet

På 1. sal var den en maleriudstilling med malerier fortrinsvis fra Himalayer

På vej til museet passerede vi den sidste overlevende benzintank fra Sovjetunionens tid

Den eneste benzintank der er tilbage fra Sovjetunionen og stadigvæk i brug

Nu får du ikke mere i dag. Julia er færdig med hendes morgen Skype undervisning og vi skal en tur ud i den frisk luft og nyde solen der skinner fra en skyfri himmel.

Ska’ nok

Når man har være væk hjemmefra i en uge, er der en masse ting der skal ordnes, inden jeg har tid til at skrive blog. Det regner jeg med vil ske her i weekenden.

Men indtil da – pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi