På tide.

Så må det være på tide jeg skriver lidt på bloggen igen. Sidste weekend var temmelig hektisk. Fredag fejrede vi min fødselsdag og vores 1 års bryllupsdag. Vi tog til Nordbornholms Røgeri til den store buffet. Det var nu ikke den kvalitet vi plejer at få deroppe, så det var lidt skuffende, måske er vi blevet mere kræsne i vores valg af mad!!!!

Så er der sild på bordet
Jeg holdt mig heller ikke tilbage

Ellers har Julia igen været ud og guide krydstog turister og denne gang på en helt ny tur. “Taste of Bornholm”. Det var en tur til Hasle Røgeri hvor de smagte røget sild og øl. Videre til Bechs Chokolade hvor menuen var flødebolle og kaffe. Endelig sluttede de af på Hallegård, hvor der blev serveret nogle af Jørgens rigtig gode spegepølse.

Jeg ventede ved havnen da de kom hjem, og jeg tog dette billede

Guiden takker af

I løbet af ugen kørte vi en sen aftentur til Teglkås for at nyde det blikstille hav og havluften. Vi fik os godt nok en oplevelse vi ikke havde forventet. Vi så en flok marsvin boltre sig i det stille vand tæt på kysten. Vi skyder på at flokken bestod af 10 – 12 marsvin. Her en lille stump video. I begyndelsen, inden jeg zoomer ind, kan man se tre på en gang.

Det var en utrolig smuk aften, se bare disse foto som Julia tog, bemærk fiskehejren i bunde af billedet

Fiskehejre
Dagens solnedgang

Jeg tog også et par gode billeder af Teglkås havn og områder der omkring

Kysten ved Teglkås
Teglkås havn

Julia har sået en masse pyntegræskar og de er så småt ved at blive synlige i alt det grønne.

Pyntegræskar

Indenfor har vi også nogle flotte blomster, som Julia passer og plejer. Som du kan se, giver de tilbage

Fra vores soveværelses vindue

Nu venter der en weekend, hvor der absolut ingen planer er. Der skal bare slappes af – tror jeg 🙂

Så pyt da….

Jeg bliver nød til at skrive lidt i dag alligevel, selv om jeg sagde jeg ikke ville. Hvis jeg ikke gør det nu, så glemmer jeg det måske 🙂

I går havde vi lidt travlt med indkøb til lørdag og søndagens grill party. Det betød så også at min dejlige kone forærede mig en dejlig stor ny grill, det var i fredags. Den gamle vi havde, var slet ikke stor nok til at lave grill på til 6 mennesker. Så lørdag efter morgenmaden pakkede jeg det hele ud, og det så sådan ud

Lego for en voksen mand, kaldte Julia dette.
Her er resten af samlesættet

Det færdige resultat kom, efter en times arbejde, til at se således ud

Rumskibet er landet

Da den var pakket ud, kørte vi til Rutsker til Jens Ole for at plukke blommer og brombær. Det blev til omkring 10 kg blommer, men ikke ret mange brombær. De var meget små og tørre, så der blev kun et enkelt glas marmelade, men to store skåle blommegrød, og så skal den sidste halvdel udstenes og i fryseren.

Herefter kørte vi til Klemensker til loppemarked. Her købte vi et par spisestole til 50 kr. i alt plus Julia købte andre småting som kun kvinder kan finde på at købe 😉
Der var rigtig mange mennesker

Sort af mennesker

Da tiden nærmede sig for at grillen skulle tændes, trak der meget sorte skyer ind imod os. Så jeg satte sejldugs overdækningen op, og flyttede grillen ind under den.

I tørvejr

MEN det holdt ikke, da jeg var næsten færdig med at grille kom der et regnskyl og tordenvejr af de store. På 10 min. fik vi 11,3 mm regn, ikke nok med det, det stormede så voldsomt, at overdækningen overhovedet ikke gav ly for regnen. Grillen klarede det uden problemer, det gjorde jeg sådant se også, bortset fra jeg var totalt gennemblødt, og måtte skifte tøj, mens gæsterne ventede.

Det skal tilføjes at maden var perfekt på trods af det voldsomme vejr. Gæsterne var glade og tilfredse, også for blommegrøden. Vi havde en rigtig hyggelig aften med Aasrun, Jens Ole, Lisa og Ole.

I dag er grillet blevet renset og klargjort til næste hold gæster i aften. Julia har lige nu travlt med læse dansk.

Billig “benzin sommer”

Det er ikke mange kroner denne sommer har koster i benzin til plæneklipperen. I dag har jeg slået græsset for første gang i 3 måneder!!
For ca. 1 måned siden kørte jeg en tur med plæneklipperen, men det var nu mest for at holde det blomstrende ukrudt nede. Det skal nok klare sig

Så i dag ser plænen sådan ud her til aften, inden grillen tændes til aftensmaden….

Grøn have igen

De sidste par dage har været meget rutineprægende, jogging, skole, arbejde, gåture, solnedgange og så videre. I går havde vi en rigtig smuk solnedgang i Nørrekås havn

Julia i gang med at tage fotos

Det her var hvad jeg så i to tempi

Det blev en meget kort blog i dag, og de næste par dage kan det godt være jeg slet ikke skriver. Fordi på fredag har vi jo en dobbelt begivenhed, vi skal fejre, og så får vi gæster både lørdag og søndag.

Så hav tålmodighed indtil i næste uge, jeg skal nok huske jer !

Så blev det søndag

Men – du skal lige have det sidste af lørdagen med!

Vi tog en tur til stranden for at bade og svømme. MEN der var alt for høje bølger til at det ville blive en fornøjelse, så vi sad blot og nød lyden af bølgerne og hinanden

Strandhygge

Det var det vi så…

Efter aftensmadden kørte vi en tur til Hammerhus områder, for at se hvad der skete på Wonderfestiwall. Der var gang i den, så vi kørte en tur til Hammerhavn, der var mere roligt.

Vind i håret
Ikke noget hår til vinden 🙂
Hammer havn med Hammerhus i baggrunden

I dag søndag stod den som sædvanlig joggingtur og morgenmad. Så var det tid til en Skype snak med Julia’s mor og far. Specielt hendes far, det er hans fødselsdag i dag, så det blev en lang snak.

Dagens videre forløb blev planlagt. Julia læser dansk et par timer, mens jeg skriver her og rydder op i alle min billeder på computeren. I eftermiddag står den på Cafe besøg og en tur i biografen. Rønne Bio sælger i dag alle billetter til 50 kr. Så det blev “Book Club” vi skal se. Som du kan se er det en rigtig slapper søndag. Sidste lørdag var jeg på job og i går var det Julia’s tur.

Den kommende uge bliver også lidt hektisk. Jeg har en skole på besøg på mandag formiddag, skal hente Julia på Sprogskolen for at køre hende til Krydstogtkajen, hvor en ny 4 timers tur venter på hende. Tirsdag skal jeg til rutine kontrol hos min læge. Fredag er der lige en fødselsdag og en bryllupsdag der skal fejres. Formentlig gæster både lørdag og søndag.

Så hvis du ikke hører så meget fra mig ved du hvorfor.

UPDATE:
Vi havde en hyggelig stund med et glas latte på Cafe Gustav inden vi gik i biografen.

Dejlig latte på torvet
Så er vi klar til at se film

Filmer var underholdende, specielt hvis man har læst de tre bøger “50 Shades of Grey”.

Vores aftentur blev en kort en af slagsen til Arnager havn. Desværre var det for skyet til at se solnedgangen

Så er a2 bestilt

Så har Julia bestil tid til prøven på dansk test a2, den sidste test inden statsborgerskabsprøven, som tidligst kan finde sted om 7 år. Jeg er ikke i tvivl om at hun vil bestå denne a2 test.

Jeg glemte at skrive i går, at vi efter vores bade-, svømmetur i går, plukkede brombær således

Brombær plukning

Det blev til to glas dejlig brombær marmelade.

Det var alt sammen noget jeg skrev i går, blev ikke færdig, så jeg fortsætter i dag  lørdag

Allerede kl. 7.15 skulle Julia være på Krydstogtkajen klar til at tørne ud kl. 7.45 på en 2½ timers “Best off Bornholm tur”. Kl. 11.30 var hun tilbage til 45 minutters pause før turen gik en gang til. En ret hård tørn at tage, men når man kommer hjem, og tæller drikkepengene – tja så kommer man over det.

Jeg arbejdede lidt med regnskab på museet, og var derefter på den månedlige Prisindsamling for Danmarks Statistik i Rønne.
Det gav mig en tur over St. Torv i Rønne, her var der gang i den med krydstogtturister og andet godtfolk, se selv

Frokosten er nydt og om lidt går turen til Lobbæk til vores æg-pusher. Hvad resten af dagen bringer, vides ikke – endnu

Nå ja for resten, Julia interesse for den Bornholmske gør, at vi i forbindelse med hendes a2 test tager afsted på en tre dages tur, hvor den ene dag tilbringes i Lund med besøg i domkirken. Ærkebiskoppen fra Lund har jo en stor plads i den Bornholmske historie.
Det har Lübeck i øvrigt også, så når museet lukker slut oktober, tager vi en 5 dages tur til Tyskland med besøg i netop Lübeck og videre til Berlin. Begge ture er jo blevet betragtelige billigere efter at Molslinjen til den 1. september overtager ruterne, så nu er de til at betale. Og hurra for Airbnb…

Travl hverdag.

Selvom sommerferien er overstået og skolerne er startet igen, har vi haft travlt på museet. Dels med gæsterne, men også med møder for fremtiden. Kommunen vil nemlig skære deres tilskud til museet væk de næste 4 år. Vi er ikke alene om den behandling, 5 andre museer/samlinger udsættes for det samme. Ind imellem bruger kommunal politikerne ikke hovedet til at tænke med. Der har været afholdt møde os seks imellem, på museet. Av for en sveder Borgmesteren snart får.
Vi har selv haft et ekstraordinært bestyrelsesmøde, så al den aktivitet har taget meget på kræfterne og tiden. Men her er jeg igen.

I går havde jeg den lokale Round Table klub på besøg om aftenen på museet, og i dag har jeg haft nogle gæster fra krydstog skibet, der lå i havnen i dag. Det skib hvor Julia var på tur med en bus fuld engelske gæster. En hård men også helt igennem fantastisk tur fortalte hun. Supervisoren fra skibet som var med på turen, roste hende som den bedste guidet tur hun nogensinde havde været på. Bedre skudsmål får man ikke.

Da vi kom hjem i dag, var det bare med at få lukket døren og IKKE lufte ud, for på den nærliggende mark var der spredt gylle.

Så efter aftensmaden kørte vi til Teglkås og gik de godt 1½ km til Jons Kapel. Jeg blev oppe, men Julia tog turen ned og OP. Tilbage til bilen og hjem igen til lukkede døre.

Her lidt billeder fra aftenturen:

Vi så masser af vild ingefær, som er meget giftig
Jons Kapel
Julia på vej ned
Tæt på solnedgang
Siger sig selv

Helse dag.

Vi sov længe i dag og mens Julia tog på hendes sædvanlige morgen joggingtur på ca. 2½ km, lavede jeg sund morgenmad, som altid. Dagen blev planlagt. Vi tog til Nexø for at hente rabarber hos en bekendt der.

Jacob’s rabarberbed

På vejen hjem købte vi æg i Lobbæk hos Henrik’s Æg.

Hjemme igen forskellige sysler blandt andet ordne rabarber. Her blev lagt 2½ kg i fryseren

Klar til fryseren

Så skulle vi  have frokost, en frokost jeg har glæder mig til – Sild i pelskåbe – direkte oversat, den så sådan ud

Sild pelskåbe

. Julia lavede retten efter hendes mor’s opskrift, så jeg ved den er superb. Smagte den i november måned, da vi besøgte hendes forældre.

Opskrift: For tre dage siden saltede jeg tre ferske sildefileter. De blev skåret i tynde strimler, lagt på fadet. derpå løg skåret i tern, et tyndt lag mayonnaise,  videre reven kogte kartofler, gulerødder og rødbeder og til sidst ganske lidt mayonnaise. Dertil spises grov rugbrød uden smør !

Mums siger jeg bare. Man kan godt drikke noget klart i små glas dertil, det gør ikke retten dårligere.

Så blev det helse tid, der blev ordnet hæle, jeg fik klippet skæg og hår og sidst men ikke mindst, jeg farvede Julia’s hår. Denne gang blev det bedre end sidste gang – øvelse gør mester.

Dagens vejrmelding:
17,4 grader for to dage siden lå den på 33 grader – her er sk…. koldt nu 😉

Ingen badetur i Østersøen i dag, allerhøjst en tur under bruseren..

Så kom den…..

Nu har vi ventet på den i næsten 3 måneder, og når den så endelig kommer, kommer den med fuld knald, se bare her

Lad os nu se hvor mange mm det bliver til! Nu stoppede regnen efter ca. 15 minutter og vores regnmåler sige 12,7 mm !!!!

Men inden regnen startede tog Julia dette billede

Uvejr i anmarch

Museet har haft åbent i dag med bl.a. koncert med Rønne Byorkester. Der kom en lille byge der stoppede koncerten i 5 minutter, det var det hele. Godt det regn vi får nu, ikke kom da….

Lige før koncerten startede, lidt tomme stole endnu.

Ved første koncert havde vi 70 tilhører og i dag desværre kun 40 tilhørere.

Museet var rimeligt godt besøgt på den sidste lørdag i skolernes sommerferie. TV2 Bornholm vil i morgen søndag have et indslag om hvor mange gæster forskellige samlinger, museer m.v. har haft i skolernes sommerferie. For vores vedkommende har vi ikke mærket til den varme sommer, vi har haft en fremgang på 4,8 %.  Så jeg klager ikke, men spændende at se hvad andre fortæller – hvis de da er ærlige. Kender til et sted der ikke er det….

I formiddag høstede Julia endnu en stor skål cherry tomater. Vi kan dårlig nok nå at spise dem, så mange har vi.

Endnu en god skål

Pas godt på dig selv – og hinanden, det gør vi

Min bøn er hørt….

Endelig fik vi normale temperaturer på Bornholm. I dag maks. 23 gr og en skøn hård vind fra syd. Det var helt befriende vejr i dag. Gårdsdagen tordenvejr og regn blev ved truslen – som sædvanlig.

Dagen i går var en af de sædvanlige – næsten. Julia havde et 6 timers job i Allinge, så efter lukketid kørte jeg til Allinge for at hente Julia. På vej hjem kørte vi til vores sædvanlige strand for at bade. Vandet var skønt og varmt i går. Næsten ingen bølger, så det blev en rigtig god bade-, svømmetur.

Grillen blev tændt, majskolber blev lagt på og senere et par velkrydrede kyllingebryster. Dertil Julia’s helt fantastiske grønne salat, og så noget rødt i glassene. Bedre bliver det ikke.

I dag har Julia været på sprogskolen hele dagen og jeg har som sædvanligt været på museet. I formiddags var jeg til kontrol snak på hospitalet om min diabetes, efter blodprøven i mandags. Resultatet var så fint, de ikke vil se mig mere, da min diabetes er så godt som ikke eksisterende.

Her til aften ville vi en tur ud og bade, men pga blæsten var vi ikke sikker på om det var muligt. Nu kan du selv bedømme det.

Nej vel, det var ikke muligt at svømme i dag
Men skønt var der alligevel

Det blev igen i aften til en lille gåtur på Nørrekås lystbådehavn. Vi kom for sent til solnedgangen 🙁

Gør det alligevel…

Havde ellers besluttet, at der ikke var noget at skrive om i dag. Men det ændrede sig pludselig fordi Julia sagde: “Skal vi ikke køre en tur på Nørrekås til isbaren og købe en is her i varmen”

Når du nu ser hvad temperaturen var her for 45 min siden, så forstår du sikkert hvorfor.

Føj det er varmt. 30.9 udenfor og30,6 indenfor

Vi fik ikke is fra isbaren, da den var lukket, så vi satte os på muren mod havnen og nød den kraftige brise og et eller andet der var i luften.

Klar på muren
Først den ene vej…
Så den anden vej…

Så gik turen hjemad, og pludselig blev forruden uigennemsigtig af et eller andet, hvad ved jeg ikke rigtig…

Hvad er nu det?

Så vi måtte ind på en tankstation for at spørge om de vidste hvad det var! Vi måtte så købe et par is til at styrke os på, da vi fik svaret – det er noget der hedder REGN. Pludselig kunne vi huske at vi så det sidst for 3 måneder siden.

Men  ak, det blev så lidt at den elektroniske regnmåler ikke registrerede noget som helst. Det gode var at temperaturen udenfor faldt til 25,2 grader og indenfor til 29,7, ikke meget, men lidt har også ret.

Pas godt på dig selv og hinanden, det gør vi.