Højt oppe !!!

Nu skal du ikke tror min overskrift betyder jeg har taget euforiserende stoffer – jeg, det vil sige vi, har været oppe i Klemensker siloen for at justere min D-Star repeater. Der koster energi, at gå derop, specielt når vi i forvejen har været på morgentur i Robbedale skoven. Motion er godt siger man !!!

I morges tog vi en hurtig kop kaffe, da Julia havde undervisning på Skype kl. 8.00. Da hun var færdig lavede hun en super lækker omelet til os

Omelet a`la Julia

Så var der fyldt op, og vi tog i skoven, her er der en ny omgang brombær på vej

Anden gang brombær i år

Så gik turen ud for at handle lidt ind til weekenden. Turen gik også til Lumi Genbrug i Nexø, vi var på jagt efter en billedramme, og vi fandt hvad vi søgt. Hjemme igen var der lidt huslige sysler inden vi kørte til Klemensker. Vel oppe på toppen, gik jeg i gang med at trimme og Julia gik udenfor, for at tage billeder.

Jeg har lige lånt et af Julia’s billeder derfra

Udsigten fra siloen i går.

Du må hellere lige få et foto af repeateren i åben tilstand

OZ0REH i åben tilstand.

Inden vi kørte fra Klemensker var vi lige en tur rundt om kirken, du ved Julia og historie om Bornholm og kirker

Klemensker kirke

Hjemme igen fortsatte vores huslige sysler, hvor jeg endelig fik taget mig sammen til at lave havtorn gele, kraftig opfordret…… Den kom til at se sådan ud.

½ liter saft blev til to glas gele

Lige nu søndag formiddag har Julia en ny/gammel elev til undervisning på Skype. Hvad der sker resten af dagen har vi endnu ingen planer om.

Men det fik vi !!! Først spise vi en lille frokost

Let frokost

Så kørte vi hertil, regner med du kan genkende stedet ?

Nemlig Rytterknægten

Senere kørte vi til Naturlegepladsen ved Harreløkkerne eller bedre kendt som stedet hvor verdens mindste travbane er. Her fandt vi blandt disser meget bitre bær

Slåen

Vi tog en tur rundt på legepladsen, den er meget inspirerende for såvel børn som voksne, se selv

Et af de mange træ musikinstrumenter
På gyngende grund

Julia ville også lege med

For fuld musik
Tungen lige munden

OG så en rigtig god nyhed for os golf freaks. Europa vandt årets Ryder Cup, med danske Thomas Bjørn som Kaptajn – STOR TILLYKE til dem alle.

Dagen er ved at gå på held, jeg vil slutte her nu, inden Julia er færdig med dagens anden Skype undervisning.

En kort en lang….

Så i dag bliver mit blog skriv kort !

Der er nemlig ikke sket så meget siden vi kom hjem igen. Det har mest været de daglige rutiner der har været på tapetet. Onsdag havde vi dog Bestyrelsesmøde på museet. Som altid foregår det på Almegårds Kaserne på denne tid af året. Det var et ganske godt møde, hvor der blev besluttet nogle ting for fremtiden.

I dag har jeg haft en meget lille gruppe på en guidet tur – 3 mænd på omkring min alder. Tre gamle venner der holder sammen, og i år var det Bornholm der stod for tur til deres årlige møde uge. Det var en ganske hyggelig tur.

Her til aften kørte vi en tur til stranden, for at blive blæst igennem – og det blev vi. Vi har fortsat meget blæsevejr, som du kan se af denne video

Stranden var i dag 10-15 meter smallere på grund af de store bølger.

Stranden var ikke den eneste der var i modvind

Luft i håret

Lige nu er Julia startet på 1½ times engelsk undervisning på Skype. Hun får til stadighed flere af hendes gamle elever tilbage, men nu på Skype.

Det var det!!!

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi.

Det bliver svært det her.

Inden du begynder at læse, skal du vide at min blog i dag er M E G E T lang.

De sidste 3 dage har været meget begivenhedsrige på alle måder. Lørdag tog vi med Express1 til Ystad, midt under KNUD. Det var IKKE nogen fornøjelsestur siger jeg bare. Heldigvis havde vi forudset denne situation, så vi havde taget søsygepiller 1½ time før vi skulle sejle, det var en klog beslutning.

Således så udsigten ud fra Panorama Lounge

Kl 06.30 lørdag morgen på vej ud i KNUD

Det var en temmelig hullet søvej vi var kommet ud på. Cirka 20 efter vi gik ud af havnen var alt i salgsdisken landet på gulvet og personalet havde travlt med at samle op.
Vi måtte på et tidspunkt flytte os, da bræklugten blev for slem hvor vi sad. Der var på intet tidspunkt optræk til at vi skulle kaste op – hurra for Apotekets søsygepiller.

Vi kom helskinnet til Ystad ca. 20 minutter senere end beregnet, da kaptajnen havde valgt er rute, der var mindst ubehagelig for os.

Så vi kørte straks videre, til vores første mål, Lunds Domkirke. Den ser således ud, i en række billeder

Lunds Domkirke

Vi var så heldige, at 30 minutter efter vi kom til kirken var den en orgelkoncert, som vi naturligvis nød. Ellers ser kirkerummet således ud.

Astronomisk ur

Lige et enkelt billede fra bagsiden af kirken

Det blæste lidt rigeligt som du sikkert kan se.

Vi gik en tur rundt i Lund, og vi kom til en plads hvor der var marked, blandt andet med blomster og frugt, så går Julia amok med at tage billeder

Herefter kørte vi til Malmø Gamla Stan og det smukker torv, som efterhånden er fyldt med ude-restauranter. I forbindelse med torvet ligger Malmø’s næstældste ejendom. Den huser en masse kunsterne og deres produkter. Det blev til et timelangt besøg og et par køb !

På vej ind
En af de mange udstillinger
125,- for en pilegren skåret på denne måde – KUNST ???
Smukt parti af gården
Foran Malmø’s gamle rådhus

Herefter gik turen til vores Airbnb bolig ved Borup. Det blev et meget kort ophold fordi: Vi måtte ikke holde ved lejligheden, som var i en længe på en nydelig og velholdt landejendom, men foran hønsehuset, og så eller bærer vore ting de godt 100 m. Det skal siges, at der var en gårdsplads hvor vi sagens kunne have holdt. Problem nr. 2 og 3, ingen WiFi og ingen mobiltelefon forbindelse. Men det der fik os til at køre fra stedet var, at for at komme på toilettet skulle vi udenfor, rundt om hjørnet og så ca. 30 hen for at komme på toilettet eller i bad. Der brast mit rolige væsen. Vi sendte SMS til udlejer, da vi fik mobilforbindelse, at vi slet ikke var tjekket ind og aldrig ville gøre det.

Så nu var gode råd dyre. Jeg ringede til forskellige muligheder, også til en Airbnb på Amager vi tidligere havde benyttet, men alt var optaget. Til sidst fandt jeg en Airbnb i Gevninge ved Roskilde – vi kunne bare komme, de var klar til os. Det kom vi ikke til at fortryde, eget stort værelse med dejlig seng, eget bad og køkken i en del, af deres meget store hus. Her blev vi de to nætter vi havde behov for overnatning.

Søndag morgen kørte vi til Domkirken i Roskilde – den imponerede godt nok Julia. Vi var der i et par timer. Her et enkelt billede

Så gik turen til havnen og Vikingeskibs området

Inden vi kørte fra Roskilde måtte vi lige have lidt at spise.

Mums det var godt

Så gik turen videre til Kirke Hyllinge og Kyndeløse hvorfra min hedengange forældre stammer fra. Havnen i Ejby, hvor jeg legede en del som barn, fik også lige vores besøg

Ejby Havn
Ham selv, det var sk… koldt

Videre til Munkholmbroen på vej til Holbæk

Munkholmbroen i bagrunden

Også her var der blomster og bær der skulle fotograferes !

Tit tit

Så gik turen videre til byen hvor denne kirke ligger

Den 5 tårnede kirke i Kalundborg
Inde i kirken
Altertavlen fotograferes

Turen gik så til Kalundborg museum hvor jeg så disse dejlige kanoner

Beskrivelsen af dem

Uden mad og drikker duer heltinden ikke, så langt om længe fandt vi et sted der var åbent, så vi kunne få stillet vores sult

Laks på grøntsagsbund
Jeg fik også mad.

Efter frokosten kørte vi en tur til Fårevejle, for at besøge Kjeld og Tove som jeg ikke har set i mere end 4 år tror jeg. Vi nødt et par timer sammen med dem og deres 10 mdr. gamle lømmel af en hund  🙂

Så er der kaffe og kage
En bøf af en hund !

Nu kommer så 10.000 kroners spørgsmålet, hvorfor besøgte vi alle disse kirker?
Jo svaret er forholdsvis nemt, det gjorde vi af den simple grund at de har alle noget med Bornholms historie at gøre fra før Middelalderen. Denne Bornholmske historie interesserer Julia sig ganske meget for, så det var naturligt, at vi tog den “kirke historie tur” nu vi alligevel skulle til “Djævleøen”

Turen gik så tilbage til Gevninge og en begivenhedsrig dag var næsten slut, for nu skulle der øves til a2 dansk prøven, mandag formiddag.

Eftermorgenmaden kørte vi til Glostrup hvor Julia var oppe til dansk testen, hvordan den så gik, ved vi om 1 til 3 uger. Hun var ikke selv tilfreds med indsatsen, for som hun sagde “Den var godt nok svær” Men efterhånden som vi fik snakken den igennem, tror jeg, at hun har bestået den. Men hun var ikke selv helt sikker.

Vi kørte til København og ville besøge Botanisk Have – men de har lukket om mandagen. Vi gik dog en tur i den udendørs afdeling

Botanisk Have

Et par billeder fra parken på denne lidt kolde dag

Så det var nærliggende at besøge Rosenborg, så det gjorde vi. Det kom der disse billeder ud af

Rosenborg venter på os

Min ynglings konge

Smukke gamle våben
Også smukke blankvåben
Dem gad jeg godt smage !!!
Smukkere bliver det ikke
Et par
“Elefanten”

Så gik turen hjemad, det vil sige, vi gjorde et stop i Malmø da vi have tid til overs. Det blev IKEA der fik glæde af denne tid. Der blev købt et par småting, et smukser spejl til Julia, og en ny hvidlægspresser.

Så blev det kaffetid, og da vi her i huset drikker Nespresso kaffe, fandt vi en Nespresso cafe nær Turning Torso, og med udsigt til Øresundsbroen

Broen
Vi fik fikat !

Da vi stadigvæk havde lidt tid inden færgen sejlede, gik vi en aftentur i Ystad, og så på forretninger.

Kl. 22.30 gik turen så hjemad, efter en meget spændende og indholdsrig forlænget weekend, klokken blev over 01.00 før vi kom i seng, så det var lidt svært at komme op i dag.

Gå hjem og læg dig Knud

Som jeg har skrevet skal Julia til eksamen i dansk a2 på mandag, så for at udnytte vi alligevel tager til Djævleøen tager vi afsted i morgen tidlig kl. 6.30. Men som du sikkert har hørt, så er orkanen KNUD på vej mod Danmark, som jeg ser det, vil den ikke ramme Bornholm, som DMI så fejlagtige igen har forudsagt. Den Norske vejrmelding, er mere behersket. Men alligevel, gå hjem og læg dig Knud.

Her i eftermiddag sad vi i haven og nød det gode vejr og 23 graders varme, da det pludselig blev meget sort overskyet med en voldsom fart på skyerne.

Det tog ca 5 minutter, hvor efter regnen kom. Det regnede godt en times tid og vi gik 14,2 mm. Det så således ud

-og helt rigtig, jeg havde lige pudset vinduer i forgårs…. Men nu blev bilen da vasket, da jeg ikke kørte i carporten, da der hang vasketøj…

Lige nu har vi den skønneste solnedgang, så mon ikke KNUD er gået hjem ?

Lidt specielt solnedgang

Julia er lige nu i gang med engelsk undervisning via Skype. Når hun er færdig, skal der pakkes til turen og så bliver det sengetid. Færgen vi skal med sejler kl. 6.30 !! Det er første gang vi skal sejle med det nye selskab Bornholmslinjen (Molslinjen) der nu besejler Bornholm. Færgen hedder Express1. Den har jeg sejlet med flere gange fra Sj. Odde til Æbeltoft.

Når Julia er færdig, skal disse Portobello svampe med indhold lige have 5-8 minutter i en 200 gr. varm ovn. Så er middagen klar 🙂

Mums siger jeg bare

Ny printer

Vores Canon blækprinter var løbet tør for stor set alle farver, så vi stod med en investering på omkring 500 kr. igen – så tænkte jeg tanken om vi ikke skulle se os om efter en laser 4 farve printer. Det gjorde jeg, men føj hvor er de dyre, en god kvalitet koster omkring 2.500 kr. når den er billigst.

MEN så var det jeg gik på Computersalgs hjemmeside. Jeg har tidligere fundet gode tilbud der – det gjorde jeg så også denne gang. En Lexmark  4-farve printer til 599,- incl. fragt. Så nu står den her ved siden af mig og snurrer lystigt.

Vejret har vi ikke kunne klage over i dag, medmindre man er museumsleder og kigger langt efter gæsterne – for det gjorde jeg i dag. Heldigvis havde jeg en frivillig i billetsalget, da jeg selv skulle køre med dem af vore gæster der havde lyst til en tur i vores Jûlkat.

Jûlkat

Det var der ikke nogle der havde, så jeg kørte på containerpladsen i den, med en masse affald. Da jeg var på vej derfra skrev jeg til Julia om hun havde kørelejlighed hjem, det var lige omkring det tidspunkt hvor hun havde fri. Det havde hun ikke, så jeg afhentede hende i Jûlkat’en og kørte hende hjem. Det vakte lidt opmærksomhed på Campus Bornholm – som forventet.

Da vi havde spist en lækker grøntsagssuppe med kyllingekød til aftensmad, kørte vi en tur i skoven, rettere til Arboretet et meget specielt sted, som du bør læse om på linket. Her gik vi den kørte en tur på et par kilometer.

De flotte abetræer blev foreviget
Lidt sol i mine øjne

Derefter kørte lige et lille stykke længere til Lilleborg hvor vi gik hele turen rundt om søen og op på borgen

På vej rundt
Højt på en alpetop – øh borgtop.
Det var en rigtig skønt tur med masser af sol
En glad mand

Hjemme igen blev der, efter en god kop the, øvet på dansk til den store guldmedalje. Lige nu laver Julia nogle FVU opgaver til i morgen, mens jeg skriver her. Om lidt skal jeg tjekke det.

Indian summer

Dagen i går var bare en almindelig mandag, fra morgen til aften, med alle de sædvanlige rutine gøremål. Vi tog en tur til Antoinette stranden for at nyde solnedgangen. Men først tog jeg nogle før-solnedgang-billeder

Du ved hvem der er ikke?
Vandet har snart taget et stort stykke strand
Mon ikke vi har vind fra venstre (vest) her
Og sådan så solnedgangen ud i går

I dag tirsdag var sådan set også en almindelig dag indtil kl. 15. hvor Julia havde et møde på Kommunen omkring hendes arbejdsmuligheder, nu hun har fået godkendt hendes uddannelse. Det blev et godt og positivt møde, som der skal følges op på i næste uge. Indtil da havde Julia været på FVU undervisning i dansk AOF, jo hun ridder på to heste for at lære dansk så hurtigt som muligt, for at forbedre hendes jobmuligheder.

Min dag var som de fleste tirsdage, men dog noget mere stille nu vi på vej ud af turistsæsonen.

Vi spiste tidlig aftenmad, kørte til Sorthat Odde, ikke for at bade, men for at nyde det pragtfulde vejr vi har haft i dag og stadigvæk har. Her klokken 21 har vi 22 gr udenfor. Vi fandt en bænk  foran et af de mange små huse, og her læste Julia en historie på dansk for mig fra en bog fra Sprogskolen. Efter et par kapitler gik hun på fotojagt. Du kan i øvrigt se de mange for hun tager på Facebook her:

Det blev lige til et par billeder fra mig også

Et “kønt” par

Her et fra min Hoffotograf

På kort afstand, med sol i øjnene
Og lidt længere væk fra

Sådan så solnegangen ud i dag

10 minutter før den forsvandt

På vej hjem kørte vi lige forbi havnen

– og her forsvinder den så

I aften har vi øvet dansk en times tid, og nu mens jeg skriver her, ser Julia på alle hendes billeder fra i dag og samtidigt skriver hun med en veninde i Moskva. Hende og hendes mand er lige kommet hjem fra Kreta. De “måtte” derned da de så vores billeder derfra og beskrivelserne om hvordan vi havde det dernede i foråret.

4 måneder siden !!

I fredags startede “Kulturugen” på Bornholm. Vi kiggede lidt på programmet i går, og fandt et par ting vi godt ville se. Nu er det bare sådan, at hvis ikke køber et Kultur Badge til 50 kroner, så kan man ikke se nogle af arrangementerne, heller ikke dem der er gratis ?? Så det blev ikke meget kulturberigelse til os i denne omgang.

Men inden vi tog afsted, tog vi vores sædvanlige dejlige gåtur i skoven, for at indsnuse den herlige duft der er, samt at få motion. Det skal lige siges, at Julia inden morgenmaden laves hendes sædvanlige 15 minutters yoga og 15 minutters løbetur.

Vi kørte så en tur til Gudhjem og gik en tur rundt i byen, hvor vi tog nogle billeder som disse

Der er smukt i Gudhjem

De her to delte en bakke pommes frites

Ved Gudhjem Bibliotek står et stor flot figentræ

Herefter kørte vi til Svaneke og efter vi havde indtaget et par sorbet is fra Bornholms Ismejeri. De laver Bornholms absolut bedste is. Gik vi en tur rundt i byen. Her fik Julia taget en masse billeder, jeg tog desværre ingen.

Hjemme igen lavede vi frokost, min absolut ynglings frokost ret “Sild i pelskåbe” direkte oversat fra russisk. Det smager herligt med groft brød til, og sikkert også med vand i små glas 😉

Julia’s “Sild i pelskåbe”

Resten af dagen har været ren afslapning, og der bliver ingen solnedgangs tur i dag.

Så var der lige det med “4 måneder siden”. Jo ser du, nu har jeg ikke spist hvidt brød, sovs og anden usundt mad i 4 måneder. Oksekød spiser vi omkring 1 gang om måneden og svinekød kun en gang hver anden måned. Det betyder at jeg aldrig mere har ondt i maven, som jeg ellers har haft hele mit liv. Nervøs tyktarm kalder lægerne det. Det tror sig pokker den er nervøs, med al den antibiotika der fyldes i dyrene.

Der i mod spiser vi masser kyllingekød(u-pumpet) og masser af frisk fanget fisk direkte fra kutteren, og masser af grove grønstsager

Så – pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi

Weekend – endelig

Sidste weekend bestod kun af søndagen, da jeg holdt museet åbent, men i denne weekend er hel uden arbejde.
Vi sov så igen længe, lige til kl. 7.00, men vi gik også sent i seng allerede kl. 22.00 🙂 Joggingtur, morgenmad og hvad skal vi lave i dag. Det var nemt, fordi jeg havde en Prisindsamling for Danmarks Statistik, 9 forretninger i Rønne skal jeg besøg. Jeg tog i to af dem i går. Kl. 9.30 startede vi ud, når jeg siger vi, er det fordi Julia fulgte med mig. Der var jo en skotøjsforretning og en dametøjsforretning der skulle besøges.

Da vi var færdige kørte vi til Østermarie, til en af Julia’s studieveninder, for at hente æbler.
Jeg havde ikke drømt om at det var en mini frugtplantage de havde, men det var det. Vi fik 3 forskellige slags æbler, pærer og Victoria blommer med hjem, så nu er der lidt arbejde til kokken igen 😉

Vi fik lidt hjælp

Lige da vi var færdige om kom til deres så startede dette vejr

Det varede i ca 5 minutter, så skinnede solen igen.

Så lige nu tager vi en slapper inden der skal ordnes blommer og æbler, og Julia skal studere dansk, for mandag den 24. skal vi til Glostrup hvor hun skal til dansk prøve a2. Så der forberedes på livet løs.

Sådan kom æblerne til at se ud da de var lavet til æblegrød, de er af sorten Discovery

De er røde

Blommerne blev udstenet og lagt i fryseren

Victoria blommer

Den her blomme overlevede 😉

???

Vi kørte vores sædvanlige aftentur for at sige godnat til de mange rådyr der lever her omkring hvor vi bor. Vi så ikke dem alle i dag, måske kom vi lidt for sent afsted. Vi kørte til stranden hvor jeg tog disse billeder af Julia i gang med at tage billeder, og så dagens solnedgang.

Hjemme igen i varmen, det var s…. koldt ved stranden, det blæste en ½ pelikan, fik vi lidt at varme os på og lidt snack – og sådan gik vores lørdag.

Lidt af hvert

I går var bare en almindelig dag på kontoret med de sædvanlige rutine gøremål. Ved solnedgangstid kørte vi igen til Nørrekås for at nyde solnedgangen, og den blev ret usædvanlig, da solen var gået ned, se selv.

Solnedgang over havnen

Og et mere

Usædvanlig smuk solnedgang

Det på trods af en ret kraftig vestenvind denne aften. Vi gik også en tur helt ud til vandet, her kom der nogle store bølger som sendte masser af vand ind over molen

Julia måtte springe for ikke at blive gennemblødt

Her holdt hun lidt mere afstand !

Afstand

Efter turen på havnen gik vi en tur op i de små gader i den gamle del af Rønne. Her opdagede jeg en pudsig ting. De to billeder er taget lige over for hinanden, kan du se hvad det er jeg mener?

Til højre
Til venstre

Dagen i dag torsdag startede ganske stille og roligt med disse syn fra vores soveværelse

Skønne skyer

I vinduet står en af vore flotte orkideer, som Julia tager sig. Hun er helt fabelagtig til at få dem til at blomstre.

Helt vildt mange blomster

Efter denne skønne morgen skal jeg hilse og sige at dagen eksploderede på en uventet måde. Fik besøg af Dæk Torben, han kom for at hente et forhjul til museets havetraktor, det var revnet. Han medbragte denne skraldespand som en gave til museet

Kommentar skulle være unødvendig!

Senere på dagen hentede jeg forhjulet. Jeg kunne ikke få lov til at betale for det, det var en sponsering sagde Torben. Jeg takker.

Nyt fordæk

Men så kom problemet, for pludselig stod den 23 skole elever og 3 lærer, klar til en rundvisning – øh jeg havde ingen rundvisning i dag med dem, det var først i morgen. Nu var der bare lige det, at de havde glemt at fortælle mig de kom torsdag. Men som jeg altid siger “Det umulige klarer vi med det samme, miraklerne tager lidt længere tid”
En af mine frivillige Hanne fik et telefonopkald, og 10 minutter senere stod her der, klar til at klare billetsalget. Så gik guidningen igen med en halv times forsinkelse. Så begge klasser kom igennem ad to omgange, og glade var de, efter mange undskyldninger.

Der skubbes !

Vi er lige kommer hjem fra en lille aftentur, dels hen hvor vi sædvanligvis ser rådyr komme ud og spise, hvilket de også gjorde i dag, og så en tur til vandet og frisk luft i lungerne.

I morgen er Julia som sædvanlig på sprogskolen på Campus Bornholm, og jeg har en skole på besøg igen.
Julia går som jeg vist nok har skrevet om før, også på FVU uddannelsen i Dansk på AOF skolen, næsten lige uden for døren, hver tirsdag og torsdag. SÅ hun gør noget ved det, og hendes dansk rigtig godt nu.

Efteråret er over os

Forsvarsmuseet fik lige så hatten passer i mandagens avis, en hel side. Det kan næsten ikke købes for penge.

Bornholms Tidende mandag

Eller er Efteråret også over os. Det burde det også være når jeg kigger på kalenderen, men alligevel har vi ind imellem stadigvæk sommer her på Bornholm. I dag har det dog været meget efterårsagtig, med byger det meste af dagen og blæst. Alligevel er det kun blevet til 1,4 mm regn her i Knudsker, tror der er kommet væsentlig mere nede i byen.

Havde forventet en stille dag på museet, men det blev det ikke. Rigtig mange gæster for en tirsdag på denne tid af året, så det har været en opløftende dag.

Julia har været på AOF sprogkursus i dag. Hun var ikke helt så glad som sidste tirsdag. Der kom en ny elev som udviser “herre adfærd” !!!

Lidt shopping ellers bare slappe af og nyde livet, resten af dagen

Så kort det gøres i dag  😉