Normal igen !!!

Så har “københavner sygen” lagt sig og jeg er klar til en normal hverdag igen. Spøg til side, så hårdt var det nu heller ikke, eller var det???

Mandag var en normal dag, hvilket tirsdag i dag også er, bortset fra vi nu kan mærke, at vinteren nærmer sig. Vi havde i nat minus 2 grader, så vores formiddagstur, blev lidt forsinket. Der var også nogle gøremål der skulle klares, så som at “ose” i H&M (ikke mig) shoppe lidt (mig) da vi skal have nogle venner på besøg på lørdag.

Vi var ved Onsbæk skov/strand i dag

Vintertøjer er kommet frem !!
Smuk udsigt som altid

Inden jeg tog til København i fredags havde jeg lige været hos blomsterhandleren, så der var buket roser til min rose

Hyggen havde Julia selv klaret

Jeg “kom til” at rydde op i en skuffe i dag, her fandt jeg lige et udvalg af mine gamle mobiltelefoner, kun en mangler, den første klaptelefon som 3 i sin tid solgte, men her er de så

Gamle mobiltelefoner i rækkefølge

Så får du ikke mere for den 25 ører. Jeg vil se lidt “Nak & Æd” mens Julia har 1½ times Skype undervisning

Det bliver aldrig mig.

Det meste af denne weekend har jeg været til møde i Danske Hærhistoriske Museer på Holmer i København. Lad det være sagt med det samme – København er et sted jeg ALDRIG flytter til. Et døgn der, er mere end nok for mig. Jeg foretrækker den friske luft vi har her på Bornholm.

Men som sagt møde. Det var et rigtig godt og inspirerende møde, med vekslende indslag og hyggeligt samvær med de andre ligestillede museer. Vi tog “Fjolslinjen” fra Rønne fredag kl. 10.30 til Ystad.

Der var masser af plads på denne formiddagstur

Vi var sammen med Bornholms Dragoner, og da vi begge er anerkendt af Hærstaben som traditionsbærende foreninger, har vi tilgang til et militær køretøj, med alt betalt. I dag kan du kun se det er et køretøj der tilhører Forsvaret, på nummerplader. Selv farven på bilerne er “civil”.

Turen med Express1 var behagelig, der var jo heller ingen bølger, så vi kom sikkert over og til Holmen, hvor vi fik udleveret nøgle til vores Lukaf, som det hedder på sømandssprog.

Holmen nu nedlagte kaserne

Eftermiddagen gik med diverse informationer og efter aftensmaden, var der socialt samvær. Jeg gik i seng kl. 22.30, da jeg skulle køre hjem om lørdagen. De andre kom lidt senere i seng 🙂

Foredrag om Zeppeliner museet

Lørdagens program var godt og efter frokost fik vi en guidet tur på 1½ time på Holmen. Vi kom blandt andet op i Chr. 4’s kran. Her var der en godt udsigt over Holmer og ind mod den store by.

Her en lille serie biller fra den guidede tur.

De gamle kanoner ved Sixtus
Sixtus med de to små “Godmorgen” kanoner, der hver morgen kl. 8.00 og ved solnegang afskydes
Her var også et “Hovsa Olsen” skib 😉
Christians d. 4 mastekran
Udsigten fra toppen af mastekranen

Vi nåede uden problemer færgen kl. 16.30, så vi nåede i havn i Rønne kl. 17.50 efter en ligeledes god overfart – uden vind og bølger.

I dag søndag står den på Skype undervisning fra morgenstunden, og senere i dag skal vi ud og handler lidt, samt til Julemarked i Gudhjem.

Det blev en dejlig tur til Gudhjem, og som sædvanlig går vi en tur rundt omkring havnen og kirken.

Det blev da også til lidt billeder derfra

På vej ind på Lauegård, Gudhjem
Et dækket Julebord a’la 1969 – pudsigt nok det år Julia blev født !!
Her i modsat retning
Den her udsigt over Gudhjem fejler aldrig, selv på en stormende dag som i dag.
Meget specielt og flot Julehjerte så vi på kirkegården ved Gudhjem kirke.

Holmen

De sidste par dage har været “sædvanlige dage på kontoret”, så ikke så meget nyt fra Østfronten i dag. MEN det er igen Julia “der render” med de gode nyheder! Som jeg tidligere har skrevet har hun haft to engelsk undervisnings timer på Campus Bornholm for Uddannelsesleders klasse. Hun er “booket” til 5 mere.
Det må have gået over alt forventning, for nu har en anden lærer rettet henvendelse til Julia om hun ikke også vil undervise i hendes klasse, så i morgen tidligt skal hun have et møde med hende.

I morgen formiddag tager jeg med “Fjolslinien” til Ystad og videre til København, nærmere bestemt til Holmen. Vi skal til Udviklingsmøde i Danske Hærhistoriske Museer. Det varer til lørdag eftermiddag. Altid spændende, at møde mennesker fra andre hærmuseer og snakke om hvad de går og laver.

Jeg læste en artikel om hvordan man kunne fjerne poser under øjnene, så den kur vil jeg give en chance, selvom jeg tvivler på den.

Der mår godt grines

En skive kartoffel skulle klare det….

Vi får ser!

2 kvadriller…

Så blev vi 2 kvadriller i går aftes til vores Baldans. Det er helt perfekt når der er fyldt op. Julia og jeg er 8 lektioner bagud de andre, men det gik meget bedre i går, da vi jo stadigvæk er unge og kan huske de fleste trin fra sidste mandag. Der udover er det nogle rigtig dejlige, og hyggelige mennesker alle sammen, så vi glæder os til vores dans hver mandag.

Fandt lille denne overskrift og billede på Bornholms Tidende, hvor min ven Ole er salgskonsulent og medskyldig i at vi går til Baldans nu…

Ole danser baldans når han ikke sælger annoncer

I formiddag har vi laver en enkelt juledekoration, og en med kalenderlys. Det havde Julia aldrig set før, så sådan en måtte vi have. Det var smadder hyggeligt at sidde og lave, med kaffe og hjemmebagt sandkage(med rosiner og et lille skævt Metaxa)

Det startede således
Endte med dette !

Vel ikke så ringe af en amatør som mig 😉

Julia sad og lavede “små buketter” til små vaser m.v.

Her det færdige kalenderlys dekoration

Julia er nu i gang med at forberede sig til hendes undervisning på fredag på Campus, HH engelsk, så jeg er helt stille. Hørte hende dog sige noget med, “om 15 minutter er jeg færdig, så skal vi en tur til Lobbæk og købe æg, løg og honning, og have lidt frisk luft”.
Det der med frisk luft, kan man altså godt blive afhængig af – jeg er det i hvert fald.

Det blev ikke til så meget frisk luft – det regnede – da vi kom hjem skinnede solen fra en skyfri himmel !!!! Jeg gik i gang med at lave løgsuppe, den er fortæret – den var go’

Eftermiddags skovtur blev en blandet fornøjelse. Det blandede bestod i, at da vi var halvvejen inde i skoven blev vi mødt af en kraftig lugt af gylle… Den var ikke rar i den frisk skovluft, så vi skyndte os at gå til havet, hvor vi fortsatte vores tur på stranden, så turen blev lidt mere end de sædvanlige 2 km, vi går to gange om dagen, når vi kan, vi tager eftermiddagsturen hver dag.

Smuk udsigt mod solnedgangen
En lidt kold fornøjelse ved havet i dag. Men højt humør.

Hjemme igen blev der lavet kaffe/the og forberedelser til aftensmaden gik i gang – Andelår a’la Julia

Absolut nul-weekend

Hvad mener jeg nu med det? Jo ser du, det har været en weekend hvor jeg absolut intet fornuftigt og produktivt har foretaget mig – en rigtig slapper. Julia der i mod, havde lørdag eftermiddag 3 Skype lektioner og 1 søndag morgen.

Vi har selvfølgelig gået vores morgentur og solnedgangs tur, som jo bliver tidligere og lidligere, begge dage. Dem kan vi ikke undvære, og så hjælper de med at holde vægten nede 😉  – bilder jeg mig end. Du ved troen kan flytte bjerge.

Det mest sindsoprivende var dette

“Nødlanding”

Dette fly stod lige uden for enden af startbanen, men som du sikker allerede har gættet var det placeret der, for at øve redningsmandskabet i Lufthavnen, men livagtigt var det.
Det var på vej ned til Arnager, vi ville se hvor langt de er kommet med den nye bro ud til havnen

Så langt er de kommet

Vi gik en tur langs stranden med den specielle “klint” jeg tidligere har vist her. Det må være et uhyre populært sted for svaner

11 svaner inden for 75 m

– og populært for kystfiskere. Der stod ikke mindre end otte ude i vandet, de må fryse en vis legemsdel ud af bukserne

Her en enkelt fisker i modlyset

I dag Julia har passet hendes skole, og jeg hjemmet. Vi har naturligvis været ude og gå en eftermiddagstur, vi skal lige have gang i benene – vi skal jo til Baldans i aften. Det glæder vi os til. Vi er 7 par, så der mangler lige et 8. par, de kommer nok.

Næste ferie…

Jeg ved ikke hvordan du har det,  men jeg har det sådan, at når en ferie er fordøjet, er jeg klar til den næste. Jeg kan ikke huske, om jeg altid har haft det sådan, eller det er noget, der er kommet med årene.

Jeg læste en artikel i dag, at hvis man er glemsom er det tegn på høj intelligens – så må jeg have en der er højere end Einsteins 😉

Tilbage til det virkelige liv. Dagens morgen gåtur gik til Nordskoven. Vi havde en plasticpose med, til at samle ting til jul i, det blev der ikke så meget af – så vidt jeg husker 😉 men vi havde en god tur. Hjemme igen var jeg flittig med noget regnskab for museet og Julia læste dansk. Vi spiste en let frokost, og forsatte med vore gøremål, indtil trangen til frisk meldte sig igen. Så vi tog en tur tilbage til Nordskoven, for at gå en anden tur, den gav noget i posen, og nogle gode billeder

Frisk luft og dejlig sol
Vi var ikke alene
Julia opdagede jeg ville tage dette foto

Ved 16 tiden kørte vi lige ned for at nyde solnedgangen, vi kom 3 minutter for sent, men en smuk himmel fik vi dog at se, se selv

Og væk var den
Specielle skyformationen
Her med hul..

Men vi måtte tilbage til Knudsker, fordi Julia havde en Skype undervisning, og en mere i eftermiddag. Lige nu kl.18.30 er hun gået i gang med den tredje i dag. Mens hun var i gang med nr. to, lavede jeg aftensmad, kogt torsk med hjemmelavet sennepssovs og tilbehør – MUMS det var godt. Normalt kan en sådan torsk holde i to dage, øh det kom den her ikke til 🙂

Så jeg sidder nu her og skriver og slår mave, mens Julia underviser Dima i engelsk. Det var ham der var hos i sommer på engelsk-kursus-ophold.

Nå ja, så var der det med ferie. Den ER bestilt, men hvortil og hvornår forbliver en hemmelighed – tror jeg. Til næste år har vi to “runde” fødselsdag at fejre. De har også været med i vores planer. Nu falder min fødselsdag jo som bekendt i august, og det er i museums sæsonen, så der bliver det ikke – åh hold nu kæft Klaus – ok så gør jeg det……

P.S. Så skulle du/I være i nærheden af Knudsker den næstsidste lørdag i august, så kig indenfor, vi er hjemme !!

Første gang

Der er altid noget der er første gang, og i dag var det da Julia skulle undervise i engelsk på HH, på Campus Bornholm. Normalt er det børn man tager billeder af på deres første skoledag, men da vi ingen børn har, her på Bornholm, tja så måtte det bliver da Julia var klar i morges

Første skoledag

Jeg var meget spændt da jeg hentede hende. Hun var overordnet glad og tilfreds, selvom der havde været en lille kikser, som kun skyldes forskelle på undervisning i de to lande.
Senere på dagen kom denne besked fra Uddannelseslederen:

Kære Julia
Tak for en rigtig fin undervisning i dag. Meget lærerigt for dem!! Jeg vedhæfter kap. 2, som de skal læse til næste gang. Skal vi mødes på onsdag kl. 8.30 for at tale undervisningen på fredag igennem?
God weekend.

Som du kan se, så fortsætter Julia med at skulle undervise, et rigtigt godt tegn, på en forhåbentlig fast ansættelse på Campus.
Så du kan godt forstå jeg er glad og stolt over min kære hustru.

I går var vi en tur i skoven

Skoven i går.

Og vi fik lige et solstrejf om eftermiddagen. Vi samlede forskellige ting fra skoven til brug, når vi skal lave juledekorationer og adventskrans.

Sådan så solnedgangen ud i går.

Smuk solnedgang igen

Efter Campus i dag kørte vi igen en tur i skoven, der var brug for lidt frisk luft og nye indtryk. Så i dag samlede vi også en plasticpose fyldt med ting til Jul.

På vej hjem fik jeg en sms om at vores fiskemand var i havn. Så vi kørte til havnen og købte en god stor torsk til 30 kr. I den har vi mad til to dage.

Sidst på eftermiddagen kørte vi til Levka for at nyde solnedgangen og samle lidt strand ting op. Som du måske har hørt hjemsøges Østersøen af dræber vandmænd, de så sådan ud her i dag

Døde dræber

Levka ligger ikke ret langt fra Kultippen, og jeg fandt disse stykker kul. Det i midten er 13 cm langt og 8 cm tykt, så det er et af de større stykker

Hasle kul

Ellers så solnedgangen i dag således ud (håber ikke du bliver træt af min solnedgangs billeder)

Du får lige lidt bølgeskvulp og solnedgang

Aftenen er så småt begyndt, Julia er som altid myre flittig. Lige nu står den dansk lektier, men jeg bare fisser den af her ved computeren.

P.S. Det går helt godt med at øve “Glade Jul”   😉

Musik er af…..

I går lovede jeg en nyhed, desværre lovede jeg ikke nok, for jeg har faktisk to nyheder, jeg vil fortælle. Julia overrasker mig gang på gang, i den positive retning. Vi har talt om meget omkring vores fortid – men det er jo ikke altid man husker det hele (Noget vil man ikke huske, men det er noget andet)

Vi har talt om, at da var barn gik jeg til klaverspil hos en stramtandet spillelærerinde i Holbæk hver lørdag. Det var ikke altid lysten var der om lørdagen, men jeg tog troligt bussen til Holbæk hver lørdag. Den eneste formildende omstændighed var, at jeg havde ca. 1½ times ventetid før bussen kørte tilbage til Sdr. Jernløse. Så den blev fordrevet ved, at jeg gik Kino kiosken, tror jeg den hed, købte et David Crocket blad, du ved de smalle lange hæfter, gik over gaden og ind til “Pølse Børge” hvor jeg købte pølser og en sodavand, og så hyggede jeg med det indtil bussen kørte.

Så fortalte Julia, at hun også havde lært at spille klaver. Det er længe siden vi talte om det, og vi talte også om, at det kunne dejligt at spille igen. Mere blev det ikke til den gang.
Men i sidste weekend talte vi om det igen. Så var det jeg gik på nettet, et klaver har vi ikke plads til, men et keyboard i den billige ende, skulle nok få plads til. Efter rigtig mange siders læsning på nettet fandt jeg frem til to der var interessante. Da jeg begyndte at kigge på priser, var der lige pludseligt kun et der var interessant. Så nu begyndte jeg at læse om test af dette keyboard. Jeg blev hurtigt klar over, at her var noget vi kunne overkomme.

Det blev bestilt i søndags og tirsdag morgen kom pakkeposten med det. Nu er du nok spændt på at se det, så det får du lov til

Alesis Q49 hedder det

Sammen med keyboardet fulgte der software til arbejde med. Det har taget et par + timer, for at finde ud af hvordan det skal bruges. Det kan simpelthen så meget, at vi næppe nogensinde kommer til at bruge det hele. Vi skal jo ikke komponere musik, hvilket det også kan. Det har et utal af instrumentet og tilbehør. Men sådan ser det, og til 549,- kr. er vi godt tilfredse, også med den lyd vi får fra det. Jeg har stort set glemt alt om at spille på klaver, det havde Julia til gengæld ikke – så det her indkøb er godt nok en win – win.

Jeg gik på nettet for at se om man kunne finde noder, det var ikke noget problem, så jeg hentede lige en lille melodi, som jeg har små 6 uger til at lære – det klarer jeg nok.

Glade Jul

Så nu lyder der glade toner fra det lille hjem i Knudsker.

Den anden store nyhed kom faktisk 1-2 uger før vi ventede den.

Julia med hendes danske kørekort

Julia har russisk kørekort og internationalt kørekort. Så efter en lægeundersøgelse (Pris 425,-) og et besøg på Borgerservice (Pris 285,-) fik hun  udstedt et midlertidigt Kørekort. I går kom så det rigtige kørekort. 2-3 uger sagde de, der ville gå, der gik nøjagtig 1 uge.
Da det er rigtig mange år siden Julia har kørt bil, og så med manuel gear, øver vi rigtig meget på et lukket område, indtil vi begge føler hun er klar til landevej og senere bykørsel. Skal sige, at det går rigtig godt.

For ca. 1 år siden undersøgte jeg muligheden for at bytte et russisk kørekort med et dansk. Da var det ikke muligt, men siden da, er russiske kørekort kommet i gruppe 1, hvor det er muligt, uden teori- og køreprøve, at få udstedt et dansk kørekort. Det der undrer mig, og måske ikke er, at et amerikansk kørekort IKKE kan byttes til et dansk. Sammen med en masse andre.

Julia har i dag haft et møde med undervisningslederen på Campus Bornholm vedrørende hendes muligheder for at undervise i engelsk. De blev bekræftet, så på fredag har hun første time. Det kribler allerede lidt i maven siger hun 😉

Ikke flere nyheder i dag. Jeg har ageret hjemmegående i dag, med støvsugning, gulvvask og tøjvask. Nå ja, keyboardet blev også lige testet lidt.

Så pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi.

Baldans

Dagene har været meget ens for tiden. Julia er i skole hver mandag, onsdag og fredag, mens jeg går herhjemme og leger “Hjemmegående husfar” – dog tager vi vores gåture hver eneste dag, også i dag selv om regner var lidt voldsom – der findes ikke dårligt vejr – kun forkert påklædning.

Her nogle billeder fra formiddags tur i Nordskoven, inden regnen begyndte

Kristtjørner er også her.
Den står der stadigvæk
Fuld fart på fotografen !!
Her lidt mere roligt tempo

Efter formiddagens skovtur kørte vi til Sahva i Hasle hvor Julia havde en tid. Hun døjer med nedsunken forfod. Det blev et godt besøg, hvor Julia fik nogle rigtige gode råd om fodtøj, og så bestilte hun et indlæg, der passer til hende. Det vil være klart i næste uge.

Eftermiddagens tur gik til Galløkken, men den blev meget kort da regnen pludseligt stor ned i stride strømme ! Hvad gør man så ? Tager naturligvis på shopping. Det skulle vi nu alligevel, men det blev lidt tidligere end vi “regnede” med. Jeg fik købt mig en ny T-shirt i H&M. Så tog vi en tur til Boghandleren efter bløde blyanter til Julia. Der blev også oset lidt.

Nu må jeg hellere fortælle dig hvad min overskrift betyder, hvis du da ikke allerede har gættet det?
Julia og jeg har længe talt om, at vi gå til dans i vinter, men da pardans ikke rigtig er det vi vil starte med, kom hjælpen fra nogle af vore gode venner, Lisa og Ole. “I skal da gå til Baldans sammen med os, hver mandag aften på Vestermarie Skole” Så vi var til 2 timers dans i går aftes hos Bornholms Folkedansere. Udover det giver rigtig god motion, var der også en fantastisk atmosfære. Så vi hyggede os big time – og vi sov rigtig godt i nat.

Baldans

Så det er blevet vores vintermotion, så vi ikke mister “trinnene” i vinterens løb.

Lige nu øver Julia dansk og ind imellem hjælper jeg til, ved at kontrollere de skriftlige opgaver hun laver – så her fungere vi også sammen. Jeg har lige kræset lidt for hende, jeg lavede varm kakao til hende. Det var velset.

I morgen kommer der igen en nyhed, så gå ikke glip af min blog i morgen 😉

Leverpostej

Vores daglige rutiner har ændret sig en del, nu hvor jeg ikke er på museet hver dag. Der er mere tid til de hyggelige dele af et liv, og det nyder vi begge to rigtig meget.

Vi går stadigvæk vores morgen- og aftenture, når tiden og vejret tillader det. Jeg har en del arbejde fortsat på museet vinteren igennem, og Julia har jo fortsat hendes sprogskole, og til januar skal hun jo undervise på AOF’s aftenskole i russisk sprog for begyndere.

I mandags var Julia hjælpelærer på Campus Bornholm i en engelsk time med HH studerende, hos lederen af engelsk undervisningen. Det må være faldet rigtig godt ud, for i onsdags var Julia til et møde med lederen, hvor hun blev spurgt, om hun ville overtage nogle af hendes engelsk lektioner, da hun havde meget administrativt arbejde liggende. Svaret giver sig selv, så nu har Julia foden indenfor, på det sted hvor hun allerhelst vil have et arbejde.

Som udlænding i Danmark er Danskundervisningen delt op i forskellige segmenter, alt efter hvilken uddannelse man komme til Danmark med. På dette skema kan du se dem.

Her er Julia

Danskuddannelse 1 er for dem der ikke har nogen form for uddannelse i deres hjemland. Danskuddannelse 2 er for dem har det der svarer til et Folkeskole forløb i Danmark og Danskuddannelse 3 er for dem med en høj uddannelse.
Som du sikker har gættet er Julia på Danskuddannelse 3. Forløbet fra test A1 til slut C1 forventes at tage ca. 5 år. Julia var i fredag til test i Modul 3, og hun bestod den med kun 2 fejl, hvilket er rigtig godt resultat. Så nu ligger hendes niveau ved den sorte pil. Altså ca. 1/3 del igennem det 5 årige forløb på ½ år, det må siges, at være godkendt !!

Som du sikkert kan forstår, er jeg så stolt og glad på Julias vegne. Det viser, at hvis man vil, og selvfølge har en god uddannelse, så kan man godt komme frem i Danmark. Desværre er der alt for mange der, bare møder op, for så får de jo “løn” fra kommunen, som de siger, og for dem tager det 5 år.

I går gik “kokken” i gang i køkkenet. Jeg syntes det var på tide af lave hjemmelavet leverpostej. Inden bagningen så de således ud.

FØR

-og efter 1 time i ovnen således

EFTER

Så der var dømt frokost med lun leverpostej. Det blev kun til leverpostej og vi fik da spist en hel bakke!! Så den faldt i god jord, og som Julia sagde “Den smager meget meget bedre end købe leverpostej”. Det tager jeg som et godt tegn.

Ellers gik vores morgentur i går til Robbedale skoven, som er så smuk p.t.

Bøgeskov

Lige nu her søndag morgen klokken er 8.30, har Julia Skype undervisning, som hun også havde i går morges. Det er tidligt, men vi er jo 2 timer bagefter Moskva tid !!!

Vi var på venne besøg i går hos Ole og Lisa og vi havde en rigtig hyggelig aften og god mad(Osso Buco) og en rigtig hyggelig snak.

I dag har vi ikke de store planer – endnu. Så vi må se hvad dagen bringen, så indtil da…..

Pas godt på dig slev og hinanden – det gør vi.