Blomsterdag

Som du sikkert har opdaget, elsker Julia at tage billeder af blomster, er du i tvivl se hendes Facebook profil.

Så i går måtte vi en tur i Lilliedahl Plantecenter for at se, om der skulle være nye blomster! Det tror jeg, for vi var der ½ times tid, og rigtig mange billeder, blandt andet dette

Et par kønne planter

Ellers så jeg det her

Vi har fældet et busket træ på museet, da det står i vejen for et hegn vi skal have sat op. Det skal vi dels fordi vi er trætte af, at folk lufter deres hunde på græsset UDEN, at samle hundelorten op. Dels fordi vi er trætte af alle de gratister, der går ind i Kastellet.

Så i går kom Fassel og skar træet op og tog det med hjem

Gang i motorsaven

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi.

God, mindre god og sørgeligt

Hvad gemmer der sig bag denne overskrift ? Som du ved tog vi i går morges med Brækbardo færgen til Ystad. Bølgehøjden var på maks. 2,5 meter og alligevel opførte færgen sig som den var ude i en orkan! Express 1 dur simpelthen IKKE til Østersøen, så nemt kan det siges.
Vi havde begge taget en søsygepille, og Gudskelov for det. Ikke mindre en 3 gange undskyldte de over højtaleren, at det nok ville blive en urolig tur, og det inden vi var ude af Rønne havn !!! Jo tak det blev det. Men det værste var at Kaptajen opfordrede folk der nemt blev søsyge at sætte sig midtskibs. Det er helt rigtigt det bedste sted at være, men IKKE på Express 1, for der ligger Cafeteriaet og madlugten er ekstrem slem der, så madlugt og tendens til søsyge – ikke god ide Bøv.

Men vi kom da til Ystad 21 minutter forsinket, det var lige de 21 minutter vi kom for sent til Dr. And i Glostrup. Heldigvis havde han sat 1 time af til mig, så han fik ordnet det der skulle ordnes og om 14 dage tager vi tilbage og får sat den nye krone på plads. Belært af erfaringen har vi 4 timer fra vi anløber Ystad til vi skal være i Glostrup. Klog disposition…..

Vi kørte fra Glostrup direkte til Finnsbo Gamla Skolahuset, hvor jeg tilbragte omkring 10 års sommerferie i min morbrors og tantes hus. Det er forsat i familiens eje på grandfætter niveau. Der var blevet ryddet en masse træer, der gjorde at den fantastiske udsigt rigtig kommer til sin ret. Haven derimod – det var ikke er rart gensyn. Min nu var den nu også helt speciel da morbror Viggo levede.

Meget bart omkring huset
Udsigten fejler ikke noget

Vi kørte videre til Halmstad for at gense byen. Der er lavet så meget om i de 19 år jeg ikke har været der. Men vi fandt en rigtig dejlig spisested Yoss hvor dagens Lunch menu var kyllinge frikadelle med kartoffelmos, flødesovs og lingonsylt. Dertil salatbord en øl (Prips Blå !!!!) kaffe og små chokolader. Omregnet til dansk hård valuta – 65 kr.

Torget i Halmstad

Vi gik en tur omkring Norre Port hvor jeg mødte en gammel kollega

Fuld honnør

På vej tilbage måtte jeg lige hvile mig lidt

Lidt hård stol

Videre gik turen til Simlångsdalen og forbi Danske Fallet, vi havde desværre ikke tid til at går derud. Det må vi have til gode. Vi kørte videre til mit gamle sommerhus Plingshult gamle skole.
Det skulle vi IKKE have gjort – det gjorde så ondt at se huset i et voldsomt forfald, se bare de plader der var slået for vinduerne, for slet ikke at tale om den manglende maling – DET GÅR IKKE PÅ ET TRÆHUS – så lær det dog

Den pæneste side
Der var hul i køkkendøren pga råd
En stor plade for vinduet i gæsteværelset
Udhuset så ud til det kunne falde sammen hvornår det skulle være
Selv i soveværelset var den en træplade for et vindue

Der var hul flere steder udvendigt ind til den indvendige beklædning, og jeg tror ikke huset er malet siden jeg gjorde det sidste gang omkring 1996.

Vi kørte så videre til Farshultsbygget for at se til Marianne og Leif hus. Se det var velholdt, som sådan et hus skal være. Flot

Skønt sted

Turen gik videre til Malmø fordi Julia lige skulle ind i en Cos butik og kigge på noget tøj. Der var udsalg med 70% rabat, men hvad hjælper det, når designet ikke passer hendes krop, lidt underlig forretning, som en skoleveninde havde anbefalet hende.

Vi gik lidt rundt og hyggede os inden turen gik videre mod Ystad

Der er lys i lampen Mor

I Ystad handlede vi lidt for vores hårde valuta, blandt andet købte vi Sürstrømming med hjem. Svigermor havde læst om dem, og hun ville gerne smage dem !!!!

Og således endte vi igen i Rønne kl. 23.50 efter en overfart med bølger på 1,50 cm og igen en meget urolig tur. Der var ikke så mange der brækkede sig, som om morgenen.

Godt råd til Fjolslinjen – se nu at få bygget en færge der kan sejle i Østersøen.

Intet nyt er godt nyt…

Og sådan er det også lige nu her fra de østligste besiddelser. Som hjemmegående husfar, er der altid nok at lave. Jeg klager ikke jeg nyder det, ligesom vores mange dejlige gåture i skov og på strand.

Forstår godt Julia, at hun har behov for frisk luft og motion efter en lang dag på skolebænken, og så har det jo heller aldrig skadet nogle – så vidt jeg ved.

Turen på stranden i går var bidende kold, så det godt jeg havde min pelshue fra Moskva. Den luner helt fantastisk

Brrrr det var koldt

Du kan selv se her, hvor oprørt Østersøen var i går

I dag har Julia passet hendes skole og jeg har ikke lavet en dyt (schyy sig det ikke til hende) og i morgen bliver en udflugtsdag. Vi tager morgenfærgen, hvis den da sejler(skodfærge) kl. 6.30. Skal lige en tur fobi Dr. And i Glostrup, og derfra tilbage til Sverige for en lille udflugt.
Jeg vil godt en tur forbi mit gamle sommerhus i Plingshult og hvis tiden er til det, forbi Marianne og Leif’s sommerhus i Farhultsbygget.

Halmstad regner vi også med at nå til og på vejen hjem skal vi i Willys i Ystad for at handle fødevarer m.v. Mere om det næste gang jeg skriver her.

I eftermiddags gik vores tur til en af de mange søen der er omkring Rønne. Her er der altid masser af vildænder, og de kommer når man fløjter på dem, se selv.

Nu må tiden godt…

Lige sætte farten lidt ned. Dagene forsvinder hurtigere end de kommer, sådan føler jeg det i øjeblikket. Så du kan forstå, jeg går ikke og keder mig. Der er nok at se til. Næste år på museet, fylder en del  i min hverdag, min funktion som hjælpelærer for Julia, i dansk tager også sin tid – men tro mig, den er givet godt ud.

Vores solnedgangsture værdsætter vi meget højt. Lørdag tog den sig sådan ud.

Lørdagens solnedgang

Inden sol nåede helt at forsvinde, røg der lige et selfie i kassen

Kønt par ikk’?

I dag søndag har den stået på lidt indkøb, men ingen ture på skov og stand, dertil regner det for meget.

I aftes var vi på besøg hos gode venner i Nyker. Som altid har vi det rigtig hyggeligt med Connie og Flemming.

Lige nu har Julia Skype undervisning med Dima. I morgen er der atter en skoledag for Julia, og jeg har taget tørnen som hjemme-gående-rengørings-hjælp m.v. Et job slet ikke har noget i mod.

Så prøver jeg..

Der er efterhånden gået mange dage siden jeg sidst skrev her på bloggen blandt på grund af den opdatering der skete. Så nu skal jeg i mit billedarkiv for at opfriske hukommelsen.

Vi tog som sædvanlig mange dejlige ture til skov og strand, somme tider i et voldsomt vejr, som her ved Helligpeder/Teglkås

Jeg har længe haft nogle “skønhedsvorter” kaldte hudlægen dem, på kinden under højre øje. Dem ville jeg have fjernet nu i vinter, så lige efter Nytår var jeg hos hudlægen. Der var 2 store og 3 mindre, de blev alle “frosset ud”. Det gjordes lidt nas. Det værste var hvordan jeg så ud dagen efter

Næsten lukket øje, morgenhår og morgengrim. Køn ser jeg ikke ud, og har heller aldrig gjort 🙂

Jeg kørte ned til hudlægen, hvor sekretærer bad mig køre hjem og stikke hun med en synål !!!!  Hun må være sindssyg, det blev lagt is på, pakket ind i et klæde, og den på måde forsvandt det lidt, indtil næste morgen. Sådan har det fortsat siden den 2.1. men nu er det ved at være overstået.

Man må lide meget for skønheden 😉

Jeg fik så megen medlidenhed med mig selv, at jeg måtte dulme den med citronfromage, med flødeskum og friske bær

Lækkert

For nu ikke at skuffe Julia, stod denne buket på hendes skrivebord dagen efter

Smukke roser

Vi fik også besøg af stormen og højvande.

Hvor er kajen
Kajen slog lige til her.

Vores mange gåture har før os til skov

og strand

Solen her helt fantastisk her

Rønnes krydstogthavn er som måske bekendt ved at blive udbygget, så den kan tage selv de største krydstogtskibe. Allerede til juni kommer det første. I dag ser den således ud

Set fra syd

Unægtelig svært at se, at der om 5 måneder ligger kæmpe store skibe her!!

Aftensmaden skal laves, så den er klar når Julia er færdig med hendes Skype undervisning.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi

Ændringer til det dårligere.

Desværre er der lavet en opdatering af WP som jeg bruger til at lave min blog på. Denne opdatering er blevet til det dårligere for mig som bruger, og den er meget svært at finde ud af.

Så indtil jeg finder ud af at bruge den, vil det blive så som så med indlæg. Men jeg arbejder med at forstå denne opdatering. Har “brokket” mig bagud over den, men ikke fået noget svar – nok som forventet !!!

P.S. Det lykkedes mig, at geninstallere den “gamle version” så kommer der igen opdateringer på min blog.