Weekend i sommervarme

Nu tror jeg på at sommeren er kommet til Bornholm, hele denne uge har dags temperaturen været over 22 grader.

Vi har som tidligere skrevet haft besøg af Pavel, vi måtte naturligs en tur på Hammershus med ham

Hammershus

Ellers var ugens højdepunkt Sankt Hansaften. Vi tog til Kanondalen denne aften, vejret var smukt, og der var vel et par tusinde mennesker til båltale og bål. Helt lidt stemningsbilleder derfra.

Masser af mennesker

Så mange mennesker var der.

Yulia var ikke båltaleren

Fuldt blus på
Bålet er tændt

OG så var vi i vandet for at svømme, sådan helt ned i det meget kolde vand

Se selv – næ nej ingen badebilleder, det vil jeg skåne dig for.

Vi går vores sædvanlige aftenture og synet af en solnedgang kan vi ikke få nok af

Nørrekås bådehavn
Moleskulptur

Vi var også lige en tur i Hasle for at besøge Kabyssen, en ny lille cafe på havneområdet. Vi spiste bare lidt is, denne gang.

Ser ud til at isen smagte godt.

Nu vil vi køre en tur til Melstedgård for at Yulia kan få så mange informationer om stedet, da hun på onsdag skal guide 40 krydstogtgæster der, plus Hammershus, og Østerlars Rundkirke.

Hun starter ud på tirsdag med Senic of Bornholm, så guide sæsonen er starter.

Mon ikke vi kommer forbi et sted hvor de sælger jordbær, piskefløden er købt 😉

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi.

Det var så den længste og den korteste

Den længste dag og korteste nat, så i morgen tænder vi bål og sender heksene til Bloksbjerg.

Hvad har vi så lavet det sidste stykke tid! Tja vi går stadigvæk vores morgenture hver tirsdag og torsdag, og aftenture alle ugens dage, såfremt vejret tillader det. Så det bliver til rigtig mange kilometer på en uge. For de sidste 30 dage er det blevet til et gennemsnit på 8.300 skridt svarende til 5.8 km i gennemsnit pr. dag – det er da vist helt ok ??

Fra en af vore aftenture. Knudsker kirke
Ved Antoinette Strand

En sen eftermiddag kørte vi til Sorthat Odde for at sole os, og tage en svømmetur. Hvor meget svømmeri det blev til ser du her

Det var s…. koldt

Fredag den 14. næste sidste dag på Folkemødet fik vi regn, så hatten passede, og tordenvejr. Vi var på Folkemødet men kørte hjem da vi så det trak op til regn. Da det tordnede mest kørte vi til Teglkås for at nyde alle lynene, desvære kom vi for sent. Men vand vi at se, se bare de to videoer her.

På vej hjem kørte vi igennem Hasle Havn. Her lugtede vi røg, så vi ville køre en tur igennem byen, men det kunne vi ikke, der var spærret på grund af en ildebrand i et hus. Det viste sig, at det var et lyn der havde antændt branden. Ingen kom noget, familien var ikke hjemme

Ildebrand

Vi har besøg af Pavel fra Moskva, en af Yulia’s venner. Han underviser i tysk i Moskva. Han bor nede i Rønne på et B&B, så det er ikke så meget vi ser til ham. Yulia har taget ham med i  bus til Gudhjem og Svaneke, hvor jeg så hentede Yulia, mens Pavel selv tager bussen hjem. Her griller vi dog på Hedebovej

Grillaften

I søndag var det Møllernes Dag, og vi nåede at besøge 4 møller denne dag, en rigtig spændende tur rundt på syd- og vestbornholm

Først Kurremølle med live musik

Så blev det Aarsdale Mølle

Stubmøllen i Svaneke

Melstedgård Mølle

Det her er så sejt – en bypige, der aldrig har turde røre en hest – men hun gjorde det, forsigtigt.

I dag lørdag har vi været til “Sol over Gudhjem” vi forlod hurtige Gudhjem, der var alt for meget ståhej.

Oversigt over havnen
Dessert konkurrencen i gang
Hoved scenen
Grøntsags bordet

Da vi kom hjem skulle vi lige tanke bilen, men det var ikke nemt da der holdt 12 Ferrari biler på tanken

Godt fyldt op

Nu sidder vi hjemme og nyder solen, den kolde kartoffelsalat er lavet, roastbeefen er klargjort til grillen og rødvinen har den rette temperatur.

God Skt. Hans weekend.

Nu tror jeg på det.

Altså sommers komme. De sidste par dage har vi haft rigtig dejligt sommervejr, med 26 gr. og sol fra morgen til aften. Det betyder også at vores aftens-gåture har ændret sig. Vi går nu mest hjemme i Knudsker området, en dejligt tur på ca. 5.000 skridt kan jeg aflæse på mit M1 band.

Således så lidt af turen ud i aften

Ved NCC’s stenbrud

Lidt senere ved Knuds Kirke, i nærbillede

Jeg havde ikke min mobiltelefon med, da elastikken i mine bukser er slap, så resultatet ville være at jeg ville tabe dem konstant. Til gengæld havde jeg den med i går aftes da vi gik tur omkring Onsbæk strand, dette billede er dog taget af Yulia

Os…

Jeg tog disse billeder

I dag har Yulia været til Folkemøde med sprogskolen

Fra et foredrag om integration

I mens bød jeg velkommen til en ny medarbejder

Ny medarbejder

Rent faktisk var en ny medarbejder hos for 2. gang. Vi har et bofællesskab der hedder Team Østergade. Det er for unge og ældre mennesker med psykisk handicap. De har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen. Så jeg kontaktede dem, for at høre om vi kunne hjælpe til. Jeg kunne godt bruge en til at gøre rent på vores toiletter, og nogle til at holde de ydre områder.

Som  virksomhed med jeg, at vi har et socialt ansvar, som jeg gerne tager. Nu har Sasha været og gøre rent de sidste to fredage, og hun stortrives hos os. I næste uge kommer Miljøpedellerne og tager sig af græsslåning m.v.

Jeg fik i går et billede på min Whatsapp, det syntes jeg lige jeg vil bringe, måske vil det medføre en kommentar ??

God weekend, pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi

Royal Run

Så blev Royal Run overstået på Bornholm, ikke i det bedste vejr for nogle af de startende. Yulia og Maria var heldige, det startede først med et styrtregne da de var kommet i mål. Desværre kunne jeg ikke få et startnummer, alt var udsolgt ret hurtigt. Så jeg var i tilskuerens rolle.

Her lidt billeder som jeg så det

Lige før starten
Starten gået
På vej i mål
Jaaa jeg klarede den
TV2 fotografen får lige et klap på skulderen. Fik du det hele med Nico ??
Så skulle der lidt mad og drikke til
Yulia og Maria spiser
Yulia får medalje mens Maria venter
Hjemme igen

Sådan ser medaljen ud som alle deltagerne i Royal Run modtager

Forinden var vi en tur i Bison skoven, men desværre så vi ingen Bisons.

I fugletårnet

Tog lige turen på vej hjem over Rytterknægten.

Mens damerne gik op, nød jeg en Latte

Solen er nu tilbage, det samme er temperaturen, så den vil vi nyde inden Maria skal køres til færgen kl. 17.30

Pas godt på digt selv og hinanden – det gør vi.

Nye dage

Nu er det Pinsedag og dagen før Marie tager tilbage til Moskva  – og nej vi har ikke været oppe og se Pinsesolen danse, hvilket den gjorde, vi så det bare ikke. Vi kørte en tur til Slusegård

Åh den kunne godt lide det.
Se – jeg falder ikke i
Ørredklækkeriet er i en forfærdelig dårlig stand
Bypigen Yulia kæler med fåret
Smukke omgivelser

Derfra kørte vi til Dueodde for at solbade, men vinden var for krads. Videre til Snogebæk for at se på souvenir, som Marie ville købe med hjem.

Turen gik gennem Almindingen til Hasle og Fiskebuffet på Hasle Røgeri, vi gik ind i røgeri udstillingen bagefter, hvor denne store krabat lå

Gad vide om de brugte den til at slå sildene ihjel ?? 😉

Det blev også til lidt hygge

i Hobbit saunaen på Hasle Campingplads, og tid til at kigge på omgivelserne

Hasle Røgeri som baggrund

Men inden da tog vi en tur til Gudhjem i onsdags, hvor vi spiste på Pandekagehuset

Pandekagehuset i Gudhjem

var i biografen sammen men Jens Ole Fassel. Efter biografen tog vi en tur til vandet i Gudhjem for at se solnedgangen.

Smuk solnedgang

Der blev også tid til lidt pjatteri

Hvem holder længst

Men forinden var vi en tur på den nye badestrand på Galløkken, den er kæmpe stor

Et stille hjørne
Jeg tog årets først bad !!

I morgen deltager Yulia og Marie i

Med start nummer 365 og 366

Start nummer 365

De skal ud på One Mile strækningen. Jeg nøjes med at heppe på dem.

Lige nu flader vi bare ud og smører After Sun på, da vi har været ude det meste af dagen og er blevet lidt røde.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi

Sommeren fortsætter

Så blev det Fars Dag, valgdag og endnu en sommerdag. De sidste par dage har været meget stille på museet, folk tager på stranden i stedet for. I går havde Yulia en 4 timers krydstogt tur.

Yulia er klar

Da hun kom hjem hentede vi hendes veninde Marie fra Moskva ved færgen. Men inden da gik vi en tur på havnen og ved Kongen

Smuk udsigt
Med Kongen som baggrund
– også mig

Hjemme igen skulle de to damer lige på en havevandring

Havevandring

og så blev der spist grillmad

Lækker grill mad med nye bornholmske kartofler

Nu skal jeg til stemmeurnen og så skal vi lige en kort tur i byen og til stranden, inden vi skal hjem igen for at forberede aftens store grill party.

Første sommerdag

Kalenderen siger, at vi har første sommerdag i dag, og sådan føles det også, dejligt varmt 22 gr. og sol, næsten fra morgenstunden.

I tirsdags var vi i København, på det Russiske Konsulat i Hellerup for at forny Yulia’s pas. Det blev en lang dag. Vi havde booket tid til kl. 11. og vi ankom kl. 10. Vi kom først til da klokken var 13.00 og det var altsammen meget besværligt – stort land, stort bureakreti. Det tog så megen tid, at vi besluttede ikke at køre i Ikea i Malmø på vejen hjem. Vi nåede at besøge Vestegnens Sprogskole og fik en snak med en Vejleder. Så nu venter Yulia blot på et “go” fra skolen, for så fortsætter hun hendes danskundervisning der, som on-line elev
Hvorfor hun gør det kunne jeg skrive rigtig meget om, men vil nøjes med at sige, at Sprogskolen i Rønne ikke fungere.

Da vi holdt i Ystad og ventede på færgen, kom den ikke til tiden, så jeg gik på dens hjemmeside og fandt ud af, at den var blevet 1 time forsinket fra Rønne. Vi snakkede med en del mennesker, der HAVDE modtaget en sms om forsinkelser. Den fik jeg også, dagen efter om morgenen !!!!

Onsdag havde jeg er et møde med to ledere fra Team Østergade. Vi mødtes for at finde ud af et samarbejde. Det var det andet møde vi havde, og vi fandt en model, hvorefter der komme en ung kvinde og gør rent på vores toiletter m.v. en gang om ugen, alt efter hvordan hun trives hos os.
I juni måned starter der en flok (1-6 M/K)  Miljøpedeller op, de skal hjælpe med at holde de ydre områder, slå græs, fjerne ukrudt, fælde små træer m.v.
Det er en rigtig win-win for begge parter.

Det var jo også Peacekeepers Day i onsdag og vi havde besøg af Danmarks Veteraner der nedlagde blomster ved mindestenen

Peacekeepers Day
Mindestenen

Kristi Himmelfartsdag havde jeg besøg af 41 gæster fra Kastellets Venner og Historisk Samling fra Kastellet i København. Det blev en rigtig hyggelig formiddag.
Kl. 13.30 kørte jeg afsted i vores Eagle, for at køre en konfirmandinde til Officersmessen på Almegaards Kaserne.

Ventende på konfirmandinden

I dag lørdag har vi haft en rigtig travl arbejdsdag her hjemme. Men først kørte vi til Sorte Muld ved Svaneke, et ret betagende sted, som man nok aldrig bliver færdig med at udgrave. Vi tog en tur ind i INFO boksen

Info tavlerne studeres

hvorefter vi gik ud i gravefeltet, hvor vi talte med nogle at de unge arkæologi studerende fra Århus Universitet, der i øjeblikket gravede der.

Der sorteres
Gravefeltet

Da jeg opdagede at Chef Arkæolog Finn Ole fra Bornholms Museum var der, kontaktede jeg ham, og vi fik en helt unik rundvisning inde i gravefeltet og Finn Ole’s levende fortælling om stedet. Det var helt fantastisk.

Finn Ole i arbejde

Så kørte vi til Nexø og i Lumi Genbrug. Vi havde set et sofabord, der lige passede os. Med det i bagagerummet kørte vi til Kræmmermarked i Snogebæk, her blev til en par dekorative indkøb.

Denne Harley stødte vi på i Snogebæk

Hjem til lidt frokost og så i gang med at sætte “hængende haver” op. Yulia havde i SuperBrugsen i torsdags set disse haver, så der blev indkøbt tre af dem.

6 forskellige slags krydderurter
Jordbær
“Nogle” blomster

VI gik så i gang med rense terrassen for græs og ukrudt imellem fliserne, det er hårdt arbejde, så vi tog en halvdel hver. Jeg fik også sprøjtelakeret sofabordet, og terrassen blev så flot. Det blev bordet også, og nu står det i stuen i et hjørne til efter tørring.

Jeg skrive blog og Yulia ligger på sofaen og lytter til en lydfil fra Sorte muld (på dansk naturligvis)

En travl og hård dag, så det varer sikkert ikke længe inden vi takker af for i dag og kravler til køjs, og det skal forstå bogstaveligt – kravler.