Så blev det weekend

Dagen i går kom til at forme sig lidt anderledes end vi havde planlagt. Det meste af denne uge, har jeg haft problemer med mit venstre øje, rettere med øjelåget. Det har været hævet, kløet og gjort ondt, når jeg rørte ved det. Så det var med at få bestilt en tid hos min øjenlæge, inden weekenden.

Det gik ikke, for han havde ferielukket i denne uge, godt så. Så ringede jeg til den anden øjenlæge, vi har her på Bornholm – hun havde også ferielukket. Rigtig smart at de ikke kan tale sammen. Nå så må jeg til egen læge – øh de havde også ferielukket. Så var der min læges “hjælpe klinik”. De tog slet ikke telefonen, så måske havde de også ferielukket.

Så var det kun en mulighed tilbage, Praksis Klinikken på hospitalet. Her fik jeg fat i en meget modvillig sekretær, som ikke havde lyst til at tage min ind. Så til sidst måtte jeg spørge hende, om hun afviste mig – så kan det ellers være at tonen fik en anden lydt. Det endte med, at jeg fik en tid kl. 11:30.

Men inden vi kørte på hospitalet, var vi lige i banken for at hente et stykke papir med forlængelse af min indbetaling for Yulias ophold, frem til marts 2028. Med dette papir i hånden kørte vi så til kommunen, for at aflevere det, så de kan indsende det til Udlændingestyrelsen.

Da jeg kom til Klinikken tjekkede jeg ind med min sygesikringskort, og satte mig i venteværelset, jeg var den eneste, der sad der !!! Jeg blev kaldt ind af en ældre, sikkert pensioneret læge, der tjekkede mit/mine øjne. Den er god nok, den er dårlig. Så han skrev en recept på noget salve. Jeg kørte straks på Apoteket efter salven, og så var den formiddag gået.

Sådan så det ud

Frokost, smøre øjne, bare side stille da mit syn blev matteret af salven. Lidt hygge, inden Yulia gik i gang med Skype i 1½ time. Jeg skrev blog, og lavede aftensmad.
Jeg købte også frisk fanget torsk, det vil sige de var skåret ud i fileter. Så de blev lagt øverst i et fad. Under lå der gulerødder i skiver, fennikel, spidskål, porre udover en dåse flåede tomater, salt, peber, hvidløgssalt og spidskommen. Det fik ½ time på 180 gr. og så så det sådan ud.

Torsk i fad

Kæft det smagte godt.

Resten af aftenen blev “sofa hygge” med snak og god kaffe. I morgen er vi inviteret til Connie og Flemming i Nyker til aften. De har inviteret os 3 gange nu, før det lykkedes at finde af dato hvor vi alle kunne. Det glæder vi os meget til

Hverdag igen

I går sov vi lidt længere end vi plejer, da én af os var mere træt end normal. Men så blev vores morgen ritual det samme som altid. Jeg har nu godt nok holdt det alene, men Yulia savnede det og morgenmaden !

Det blev også store-udpaknings-dag. Der var en masse gaver med hjem fra besøget. Til mig var der ikke uventet et par af de rigtige gode vodkaer fra svigermor og svigerinden Tanja. Hun havde også købt lækre varme sokker til mig, sokker som jeg ikke har kunnet finde i Danmark. Se bare her

Sokker af fra venstre – uld, ged og kamel

Derudover var der en masse andre ting, her lagt op på gulvet

Sokkerne, plus et par fra Yulia, og nogle til hende også. Diverse krydderier, 2 slags rosiner, abrikoser, chokolade, blandende nødder, 2 flasker vodka, af mit favorit mærke og en bog “Den hemmelig bog” hvori blandt Bornholm er beskrevet, så nu skal der holdes højtlæsning af Yulia, da den er skrevet på Russisk. Den glæder jeg mig til “at læse”.

Da det var overstået og alt lagt på plads, kørte vi en tur til Robbedale for at gå en langt tur i skoven. Yulia trængte til frisk luft, for det er der ikke så meget af i Moskva. På turen fik jeg fortalt hvad hun havde oplevet på turen. Hjemme igen, forsvandt hun i på hendes studer kammer, efter en kop kaffe, for at læse dansk. Jeg tændte for radioen og havde nogle QSO’er. Nu har jeg på 1 måned kørt 319 QSO’er (kontakter med andre radioamatører) i ikke mindre end 43 lande, af dem kan jeg nævne Japan, Tyrkiet, Grækenland, Island, Gibraltar, USA, Kuwait plus stort set alle lande i Europa

Klokken 16:00 havde Yulia Skype undervisning og jeg havde på samme tidspunkt bestyrelsesmøde på Almegårds Kaserne. Dagsordenen var ret så tyndbenet, så havde det ikke været for at Fassel havde nogle meget nærgående, og korrekte spørgsmål til blandt andet formanden for Kastellets Venner, var det blevet et kedeligt og meget kort møde. Jeg var hjemme før Yulia var færdig med Skype kl. 18:30 hvor den stod på lidt aftensmad, og resten af aftenen gik med hygge, kaffe og snak.

Så blev det dagen

Hvor min elskede kone vendte hjem fra det store land. Det var en meget glad kvinde jeg fik tilbage, 5 dage var mere end nok, til at finde ud af, at det ikke længere er der hun hører til. Alt for mange mennesker, fuld fart på alt og alle, og dermed en masse stress. Det havde Yulia næsten glemt hvad det var. Heldigvis har det taget hendes 12 timer at komme hjem, så hun er næsten helt ned i Bornholmer tempo 🙂

Hun fik ordnet det hun skulle, når man lige ser bort fra, at hun skal en tur tilbage og hentes hendes pas, når det er færdigt.

Ventetid i Moskvas Lufthavn

Min dag har gået med at rydde op (man roder lidt når man går alene) støvsuge, og vaske gulve.

Vi fik noget der lignede sne i formiddags, men det slog hurtig over i slud og så regn.

Al tøjvask er foretaget løbende. Så det var et helt rent og frisk duftende hus  Yulia kommer hjem til – nå ja, og så lige den aftensmad, hun bad om at få da jeg spurgt. Marokkanske kødboller i tomatsauce. Her er det hele lige lagt på panden klar til at blive lavet.

Mums

Til denne ret fik vi basmati ris. Det smager sindsygt godt.

Da Yulia havde 4 timer i Kastrup lufthavnen inden hun skulle videre til Bornholm. Tog hun Metroen til København, hvor hun blandt andet gik en tur i Nyhavn

Den frække side (vist ikke mere) af Nyhavn

Jeg hentede Yulia ved færgen kl. 19:50, vi kørte hjem og fik spis meget sen aftensmad, og havde en hyggelig aften.

Lige en sidste ting

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi.

Ikke nu igen

Dagen i går var som de sidste mange dage – så herfra intet nyt, og så dog alligevel. Morgenen startede fint med det her syn

Morgenstund har guld i mund

Men det holdt ikke hele dagen. Over middag begyndte det at blæse op IGEN, og vi fik et heftigt regnvejr med hagl – det larmede temmelig meget på ruderne.

Jeg var en tur i byen for at handle et par småting, nu jeg alligevel skulle ned i byen. Der var en bog klar til mig, på biblioteket som jeg havde bestilt, på anbefaling af Joanna, en af Yulia’s veninder. Joanna’s kæreste har nemlig også diabetes.

Den glæder jeg mig til at læse

Det lykkedes at få gennemført bilagskontrol af museet regnskab, uden nogle anmærkninger (hvilket jeg også forventede) så nu er der kun Generalforsamlingen i april der skal klares.

Har talt og skrevet en del med Yulia i dag. Senest ved 20-tiden i aftes, det vil sige 22-tiden Moskva tid. Hun var i færd med at pakke kufferten og gøre klar til, at tage i lufthavnen i morgen tidlig. Hun har lovet IKKE at ringe og sige godmorgen FØR hun tager i lufthavnen, det ville nemlig være kl. 05:30, for der sover jeg helt sikkert godt ! Men først når hun er i lufthavnen 1½ time senere. Tak min skat

I morgen formiddag har jeg lovet, at køre op til Fassel for at se på hans internet forbindelse, i håb om at jeg kan få den til at virke. Ellers vil dagen gå med lidt huslige sysler i løbet af dagen, inden jeg til aften skal ned og hente Yulia ved færgen, hvis den da ellers sejler !!!!!

Regnskabets time

Dagene ligner meget hinanden i denne tid, morgensnak med Yulia, morgenmad og forskellige huslige gøremål, og forberedelser til dagens Bilagskontrol møde. Jeg kørte i går formiddags på museet for at printe regnskabet ud, samlede det jeg skulle bruge, så jeg blev klar til eftermiddagens møde

Yulia tog om morgen afsted til hendes veninde Tanja(yoga) og hendes mand. Tanja besøgte os jo i oktober sidste år, så jeg er sikker på at de har rigtig meget at snakke om.

Vi var på Bryghuset og spise
Klar til en hyggelig mandag – Tanja, hendes mand og hund, i går mandag

Forårets nærmer sig med hastige skridt, se bare hvad vi har ved vores hoveddør

Foråret er lige om hjørnet

Som jeg skrev i går tilbragte Yulia ret mange timer i Metroen, og her kan du se hvordan det ser ud

Trængsel og ingen siddepladser

Et billede mere med udsigt fra Tanja’s (Søster) lejlighed

Lidt sne er der, men ikke meget

Eftermiddagens Bilagskontrol møde gik ikke som forventer, idet “chefen” for de to Bilagskontrollanter ikke dukkede op. Han tog ikke hans telefon, så mødet blev udskudt til samme til i morgen. Så jeg kørte på en lille shoppingtur efter lidt nødvendigheder, og så ellers hjem.

Aftenen gået godt, havde en lang WhatsApp video snak med Yulia i aftes, lige før hun gik i seng. Bagefter sendte hun denne video til mig

Og med den vil jeg sige godnat – og godmorgen

Meget lidt aktivitet..

Når man ikke er vant til at være alene, så er her meget stille på matriklen, og dagen bliver derfor hurtig ensformig og kedelig. Men så må man jo bare lavet et eller andet – så det gjorde jeg.

I går tog jeg fat på at rydde op, og vaske under vores køkkenvask, der bliver hurtigt lidt nusset, så det fik en ordentlig omgang, og samtidigt blev der sorteret ud i det der var.

Efter effektiv rengøring

Jeg havde endnu en rigtig dårlig samvittighed, som jeg nok ikke er alene om at have, er jeg?
Nemlig ovnen. Den så ikke så pænt ud, så lørdag morgen smurte jeg den ind i natron og sprayede vand på, som jeg lod side til søndag formiddag. Så gik jeg ellers i gang med varmt vand, grydesvampe og knofedt. Og efter en ½ timers skrubben og vasken, fik jeg en ganske flot ovn ud af det, syntes jeg da selv

Efter effektiv rengøring.

Stormen har som sagt været temmelig voldsom, så søndag morgen måtte jeg ud i haven for at hente det cover, der dækker vores grill. Det var bundet rigtig godt fast, men tilsyneladende ikke fast nok, for her lå det

Langt ude i haven

Søndag morgen ringede Yulia for en lille morgen snak, inden turen gik med bus og Metro, tilbage til Helens lejlighed. Skifte tøj, og videre nordpå til Olga og Olegs Dasha(Sommerhus). Dels for at besøge dem, men også for at hente nogle af hendes ting, hun har opbevaret der.

Olga og Olegs sommerhus.

Som du kan se, er der næsten ingen sne. Da vi var der sidste år, også i februar, lå der ca. 1½ meter sne.

Når man færdes rundt i Moskva, så går man rigtig mange skridt og kilometer, jeg var selv en dag oppe på 12 km. Her ser du hvor meget Yulia gik i fredags, da hun var på Konsulatet for at få nyt pas, plus en masse andre ting

10.100 skridt svarende til 7,81 km. Forbrændt 521 kalorier og en højdeforskel på 42 meter. Det er mest ned i Metroen, den ligger somme tiden dybt nede.

Søndag eftermiddag tilbragte jeg i slapper mode. Skrev lidt her, gad ikke glo på fjernsynet. Talte/skrev en del gange med Yulia, når der var forbindelse. Læste lidt, drak god kaffe samtidigt. Var en kort tur i byen, for at handle lidt mad ind, ikke det store men lidt skal jeg have og spise. Var en tur på museet for at se, om alt stod vel til – det gjorde det.

Så de lokale nyheder på TV2 Bornholm i går aftes, ikke så meget nyt, det er jo en stille agurketid for pressen på Bornholm.

I dag skal jeg tur på museet og havde printet regnskabet ud, for i eftermiddag skal bilagskontrollanterne, gennem regnskabet før Generalforsamlingen. Der er godt nok mange bilag, men alt er der, så det vil ikke tage så lang tid.

Næsten en hel….

Lørdag morgen, vågner jeg tidligt da noget er forkert – nå ja, jeg er alene i sengen. Tager min telefon for at se hvad klokken er, i det samme ringer telefonen. Det var Yulia der lige ville sige godmorgen, klokken er jo to timer foran min tid, så klokken hos hende var 9. Hyggelig morgen sludder. Hun skulle pakke og tage videre til hendes forældre – og det er en lang tur. Fra Helens lejlighed i den nordlige del af byen, til hendes forældre tager det ca. 5 timer, med Metro og bus. Jeg har prøvet det 3 gange…

Stod op, efter badet måtte jeg en tur i byen, havde ikke mere mælk til min morgenkaffe – hvilket er nødvendigt for at tage den meget grimme smag af kaffe 🙂 Spørg til side… Resten af formiddagen stod den på lidt rengøring, lidt tøjvask og selvfølge hygge snak med Yulia, så længe hun havde net forbindelse.

Om eftermiddagen havde jeg en lang snak med Yulia og søster Tanja på Skype, der var lagt an til det helt store måltid med alt hvad sig hører til efter russisk skik – og det er meget mad og gaver. Jeg er sikker på at svigerfar har købt en god flaske vodka til mig, ellers har svigermor 🙂 Jeg ved ikke hvor de har fra, at jeg godt kan lide god vodka !!!!

Kørte lidt FT8 radio uden de store afstande, hyggede mig med lidt film i kassen, for det var absolut ikke vejr til at færdes udenfor, da det blæste næsten en hel pelikan, med store problemer for færge- og fly trafikken. Det blæser stadigvæk ret meget da jeg gik i seng.

Har lige sagt godnat til Yulia, hun er sammen med hendes søster, der har en lejlighed i samme by som hendes forældre. I morgen tidlig tager hun til Olga(hendes gamle udlejer) og Oleg til deres Dasha nord for Moskva, for at hente nogle flere af hendes ejendele, de opbevarer for hende. Så det bliver en meget lang rejsedag i morgen også.

Sådan ser turen ud på et kort, fra nordlige del af Moskva, hvor turen startede til Pusjtjino i syd tager 5 time. I dag går det den samme vej tilbage, og så ca. 1½ time nord for udgangspunktet, så en rejsetid på ca. 6 timer !! Det kræver sin kvinde.

Lang tur i et stort land

En lidt hård dag…

Så blev det fredag aften og det er på tide jeg skriver igen. I forgårs skete der ikke ret meget, udover det sædvanlige. Men i går var der gang i den. Vi stod op kl. 04:45 da vi skulle med færgen til Ystad kl. 06:30. Vi havde besluttet, at slå to fluer med et smæk. Det største smæk var, at Yulia blev nødt til at tage til Moskva for at forny hendes nationale pas. Det er et pas der fortæller, at hun er russisk statsborger, og sådan et SKAL hun have, og det skal være gyldig, hendes var udløbet for 3 måneder siden. Desuden var hendes bank kreditkort, også ved at udløbe, så der var ikke andet at gøre, end at tage en tur til Moskva.

På vej til Ystad i Express 2

Men når vi nu alligevel skulle til Sjælland, så kunne vi jo lige så godt udnytte at vi var der. Så det blev til to museums besøg, og et par shoppingcentre 🙂

Jeg har længe ville besøg Egholm Museum og når du klikker på linket, og ser hvad det er for et museum, så forstår du. At det så også ligger tæt på, hvor min mor og far er født og opvokset, gjorde ikke turen mindre spændende.

Nøj siger jeg bare, sikken et museum, og så samlet af en mand, Ole Falck og senere ved hjælp af hans datter, gør ikke museet mindre spændende. De har over 650 antikke våben – plus alt det anden. det er fuldstændigt vildt alt det de har. Skal lige nævne et Draken fly, en russisk T-34 kampvogn og en amerikansk Sherman Kampvogn er på vej. Vi bliver simpelthen nød til, at besøge det igen på et senere tidspunkt, da vi kun nåede at se halvdelen.

Antikke sortkrudt flintelås forlader pistoler
Formentlig en magen til den Kai Munch blev skudt med
Masser af spændende “legetøj”
Her lidt fra den tyske afdeling
Pistoler fra WW2
Formentlig Reinhard Haeydrichs bil hvor attentatet på ham skete
Et view igennem noget af udstillingen

I øvrigt på mit spørgsmål om hvor denne kaffemaskine kom fra, ville de undersøge det, idet jeg mener at kunne genkende den fra min farfar og farmors købmandsforretning i Kyndeløse, ca. 10 km fra museet.

Er det den ?

Turen lagde vi så lige til Holbæk og Vivaldi for at spise frokost. Skal lige tilføje, at den frokost holdt så hele dagen, vi kunne simpelthen ikke spise mere den dag.

Når man har spist sådan en portion er der ikke plads til mere den dag (Min)
(Yulias)

Så gik turen til Kroppedahl Museum ved Taastrup, et museum jeg aldrig har besøgt, til trods for mine mange år i Taastrup. Så det skulle være nu. Museet omhandler en historie om vikinger. Lad det være sagt med det samme, det er den mest røvkedelige udstilling jeg nogensinde har set. Vi var også de eneste på museet, på trods af det er vinterferie.
Dernæst er der en lille udstilling om Thyge Brahe, og Ole Rømer. Igen noget af det kedeligste jeg har set. Helt uden inspiration og gejst. Det er helt utroligt, at så mange medarbejder kan gøre det SÅ kedeligt.

Ingen stjerner at se.

Så det var hurtigt overstået, så vi kørte en tur på Fisketorvet. Det blev nu også til et rimeligt kort ophold, for hold da helt k…. hvor er der larm i det center. Det er stort set umuligt, at føre en samtale på grund af larm og musik der vælter ud alle steder fra. Så vi kørte lidt rundt i den store by, for at se om det var muligt at finde et sted at parkere, for at gå en tur – men godmorgen min bare – der var ikke en P-plads i nærheden af det vi godt ville se, så vi kørte til Frederiksberg Centret. Åh sikken en velsignet fred og ingen støj, der er altid stille i det center. Vi var lidt rundt for at shoppe også.

Da klokken blev 20:00 kørte jeg Yulia i lufthavnen, hvor efter jeg kørte til Ystad og den sidste færge hjem til Bornholm. Jeg havde på forhånd taget en søsygepille til denne tur, da vejrudsigten lover bølger på + 2 meter og storm, så er turen i en foliebakke ikke sjov. Det var godt jeg havde tagen den pille, for det blev 1½ times voldsom rystetur, og så jeg hørte en del lyde som jeg ikke ønskede at undersøge nærmere !!!!
Jeg var hjemme kl. 23:00, så det blev lidt sent inden jeg stod op i dag.

Har talt med Yulia et par gange i løbet af dagen, og på trods at bureaukratiets svøbe, og M E G E T lang ventetid, lykkedes det for hende, at få bestilt et nyt pas – uden at skulle betale den forventede bøde – jeg tror hun snakkede sig ud af den 🙂 Men det ved jeg noget om senere.

Hun besøgte også Dima for at have en times undervisning og lige nu er hun i Metroen på vej tilbage til datteren, for at få en god nats søvn. Jeg vil også snart gå i seng, dagen var lidt hård i går.

Godmorgen og god weekend.

Frisøren måtte i gang

Dagen i går havde en helt normal morgen, med morgenmad og snak om dagens gøremål. Der var kun enkelte ting på programmet. Yulia havde lidt dansk der skulle læses, og da hun var træt af at sidde, gik turen til Antoinette Stranden, for at se hvor store bølgerne var, nu her to dage før vi skal sejle til Sjælland. Her en lille stump video, så kan du se det selv, men først fotografen ham sæl….

På lang afstand

– og tæt på

Videoen i gang

Her er så hvad jeg optog

Livlige bølger 🙂 og minus 29 meter strand

Yulia var som sædvanlige helt ned i knæ, for at få nogle gode nærbilleder

Tæt på situationen

Vi gik igennem skove på vej tilbage til bilen, ellers skulle vi være gået i stik modvind

Vi kørte til Normal for at handle lidt småting, via Jensen’s Bageri og hjem til kaffe og ….. Kl. 13:00 kom Steen til hans og Yulia’s 2 timers bytten sprog. Jeg hyggede mig med min radio, og en enkelt NCIS

Eftermiddagen blev brugt til de sidste indkøb af Yulia, ting hun godt vil tage med til hendes datter og forældre. Hjem og spise kombineret frokost og aftensmad kl. 16:30

Om aftenen måtte frisøren i gang fordi Yulia havde opdaget nogle grå hår !!! Så jeg farvede hendes hår. Det er nu ikke første gang jeg gør det. Sker cirka hver anden måned, så jeg er helt ferm til det.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi.

En hemmelighed….

Som sædvanlig mandag formiddag har Yulia 1½ times Skype med hendes veninde Tanja. Jeg brugte tiden til lidt radiosnak – surprise…. Efter kørte vi en tur i skoven for at indsnuse lidt frisk luft, og nyde den smule sol der var. Det her var hvad vi så

På vej ud..
På vej tilbage

Det var en rigtig dejlig tur som altid når vi går i Robbedale. Fredfyldt med en dejligt duft af gran, og skovbund. Der var ingen vind, men heller ikke ret megen sol.

Hjem til en kop kaffe (og en lille kage schyyyy) før Yulia skulle på FVU. Jeg kørte hende derhen, selvom der kun er 5-600 meter, fordi jeg ville fortsætte til museet, dels for at se hvordan det stod til med fugtigheden, hvilket var helt ok, dels for at tænde for varmepumpen i vores store mødelokale. Bornholms Sortkrudtskytter havde lånt det, til deres Generalforsamling. Mens jeg var der, kom Fassel, så det blev til et lidt længere ophold end beregnet.

Hjem igen, tage Yulia med hjem til en lille meget sen frokost. Læse dansk, begynde på beretning til vores generalforsamling og pludselig blev klokken 19:30 og tid til de lokale nyheder på TV2 Bornholm. Fik ikke set det hele, da Yulia skulle være i DGI Hallen kl. 20:00 til ugens Mavedans undervisning. Det blev i øvrigt den sidste i vintersæsonen, for hendes vedkommende. Da de øvrige skal træne intens, de næste par gange til årets opvisning i Aakirkeby Hallerne.

Forårssæsonen starter op den 6. april, og så skal hun afsted igen, for at ryste rumpen og maven 🙂

Aftensmaden blev ikke rigtig til noget, det vil sige, vi spiste lidt A38, inden vi tørnede ind.

Som altid måler jeg mit blodsukker tirsdag morgen og i dag var en rigtig god måling. Skyldes sikkert, at jeg også er begyndt på Glimeperid igen, 6,7 var målingen. Vægten forbliver en hemmelig, du ved det med 100 kg….