Lang opdatering fra Knudsker

Så har jeg været tavs længe nok, det er ikke med min bedste vilje, men tingene har formet sig således, at både tiden og lysten ikke har været til stede.
Som du ved døde min bedste og ældste ven gennem 48 år Leif den 12.7. Vi var til bisættelse den 22.7. i en næsten fuld Sct. Bendts Kirke i Ringsted. Jeg havde taget en fridag fra museet så vi kunne være der. Der var en utrolig smuk bisættelse, og jeg er sikker på at den foregik præcist som Leif ville have ønsket det.

Vi tog færgen kl. 8:30 og vi havde en behagelig sejltur

Så er vi afsted

På vej dertil tog vi lidt omkring, nu vi var på “Djævleøen”

Min gamle golfklub Skjoldenæstholm. I sørgelig forfatning. Har været lukket i flere år.

Vi kørte også en tur forbi Ledreborg Slot, det kunne godt nok også trænge til en gang maling !

På vejen hjem smuttede vi lige forbi Roskilde og her besøgte vi Cafe Vivaldi og fik os et lille aftensmåltid

Jeg fik en meget krydret Mexican sandwich
Yulia en laksesalat

Turen tilbage til øen i søen var en meget stille og rolig tur, og vi var tilbage igen kl. 21:50

Dagen før havde jeg besøg på museet af TV2 Bornholm, de optog et afsnit til “Mellem os i Sommerlandet” Den blev vist samme aften. Du kan se udsendelsen her “Mellem os i Sommerlandet”

Indslaget fra museet starter 13:00 minutter inde, og kommer flere gange igennem den sidste del. Men se gerne hele indslaget, da det er ret spændende.

De to værtinde i udsendelsen
Fotograf og lydmand

TV2 Bornholm var ikke de eneste der kom på besøg på museet. Den 23.6. kom en journalist fra DR Dokumentar, for at have en samtale med mig omkring en dokumentar udsendelse, der vil blive optaget slut August start September. Det er en halv dokumentarisk udsendelse om 75 år for ww2’s afslutning. En projekt jeg ser frem til.

Som de foregående uger spiller jeg som ofte golf både lørdag og søndag, mens Yulia udforsker de Bornholmske Kyststier. Indtil nu har hun gået fra Hasle til Vang, fra Sandvig til Allinge, fra Rø til Gudhjem, fra Melsted til Gudhjem, så hun er snart godt bekendt med disse vandreture.

Hul 12 på New Course. Greenen set oppe på bakken mellem træerne. Det er et par 3 hul !!
En trappe fra kyststien
Strandkunst
Yulia’s udsigt og kaffe mens hun venter på mig
Badende sejlere
En skøn strand

Sammen kører og går vi naturligvis også en masse ture

Her på hindbær rov i skoven
På besøg i Pluk-selv-plantagen
Liljer fra samme plantage

Hindbær er ikke det eneste vi har været på rov efter

Sorte (røde) kirsebær fingre, efter rigtig mange….
Yulia i kirsebærrerne

Det er blevet mandag og en ny travl uge er skudt i gang. Hvad den bringer er altid spændende på museet, mange gæster eller….

Yulia er som altid travlt optaget med at læse dansk eller undervise engelsk, cykle ture og tage sig godt af mig ! En rigtig kærlig kone jeg har.

3/4 god weekend

Du undrer dig nok over hvorfor vores weekend kun var 3/4 god! Jo ser du, lørdag kl. 13:00 havde et tysk busselskab booket en tur på Forsvarsmuseet, med egen guide. Denne guide besøgte museet i onsdags, for at se hvad museet bød på, så han kunne forberede sig.
Lørdag kl. 12:50 havde Yulia og jeg åbent museet og Yulia gik en tur på stranden. Da klokken blev 14:00  altså en time efter selskabet skulle være ankommet, ringede jeg til bureauet for at høre, om der var sket noget, da jeg intet havde hørt, ej heller fra guiden. Det er helt normalt, at man ringer hvis man bliver forsinket.
De vidste intet om forsinkelsen, men ringede tilbage 5 min efter,med besked om, at de ville værre der om 10 minutter ! De 10 minutter blev til 30 minutter. Så reelt kom de 1:35 minutter for sent, og dermed var jeg i min gode ret til at afvise dem, pga “no show” begrebet. Jeg forbarmede mig, og gav dem den tid de skulle bruge, da min eftermiddag så godt som var spoleret.

Det blev den hurtigste guidede tur jeg nogensinde har oplevet. Normalt tager en sådan tur ikke under 1:30, men han klarede det på 29 minutter.

Jeg fulgte med rundt for at bistå, hvis der var behov for det. Det var der ikke desværre. Jeg ville med mit skoletysk kunne have givet gæsterne en bedre, oplevelse end han gjorde.

Det er ikke ok, så jeg vil nok indføre et krav om at guiderne der kommer på museet, for at få en tur rundt med mig, så de ved hvad de skal fortælle om. Det andet her, kan give muset badwill.

Resten af lørdagen blev rigtig god. Vi var inviteret til grill aften hos Fassel. Han havde besøg af nogle venner fra Sønderjylland, Willy og Tanja(samme fædreland som Yulia) Det blev en rigtig hyggelig aften med god mad, sang og musik.

Indledningsvis gik Yulia i hindbærne
Willy varmede op med Yulia som tilhører
Så er det lige før vi spiser
Forretten var røget laks, med rejer, caviar m.v.
Willy underholder med gode gamle danske sange
Yulia og Tanja snakker (sikkert kvindesnak !)
Jeg måtte hente min golfcap da solen stod i mine øjne
Da vi var godt mætte efter 3 retter, blev bålet tændt.

I dag søndag kørte vi som skrevet, mod nord. Yulia blev sat af ved Klympen i Hasle og jeg kørte til Rø. Må nok indrømme, at det var som i en bageovn at spille golf i dag. Men nu havde jeg besluttet for det, så skulle det også gennemføres, hvilket det også blev. Ikke med det bedste resultat, men fik dog 39 point, 3 bedre end til mit handicap.

Fik desværre ikke taget nogle billeder, jeg glemte det helt indtil jeg kom til hul 18

Så mangler der kun et hul, på banen

Jeg kørte straks hjemad, da Yulia næsten var nået til Rønne. Jeg nåede at samle hende op, lige før Almegaards Kaserne.

Hjemme spiste en tidlig aftensmad, vi var begge godt sultne. Efter maden blev det tid til have-stol-hygge og et enkelt selfie

I solnedgangen

Og sådan gik vores weekend.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi

Mærkelig situation

Det sidste stykke tid har livet formet sig anderledes end forventet, på mange måder. Det har gjort min lyst til at skrive på min blog mindre. Ikke fordi det er ret meget bedre nu, men jeg har lidt jeg vil skrive om alligevel.

Vores dage morgen og aften er ret ensformige i øjeblikket, da der er en masse rutiner der skal gennemleves, så vi for søger at forsøde den fritid vi har, og som ikke er optaget af de dårlige ting, der sker lige pt.

På museet er den virksomhedspraktikant jeg har haft, færdig med hendes periode, og jeg har været rigtig glad for det arbejde hun har udført. Hver onsdag havde hun kage med til os, en helt ok foranstaltning. Den sidste dag havde hun denne kage med

Bund af smuldredej, et lag med citroncreme og marengs (flødebolle type) MUMS siger jeg bare

Så har jeg også haft hjælp af Hardo, da museets havetraktor havde et ret stort ratslør. Det var bare nogle bøsninger, der skulle udskiftes. Så det klarede han som en mis.

Hardo i arbejde. Bagefter slog han græsset på hele museet. Tak Hardo

Så har Yulia høstet den første af hendes egne frilands dyrkede agurker, de smager nu bedre end dem man køber i butikkerne

Flot og velsmagende agurk

Vi har en masse dejlige rabarber i haven, så jeg trak en masse og lavede rabarbergrød af dem

Her lige færdigkogt

Yulia har også en masse dejlige vilde jordbær, som hun selv har sået for 2 år siden, de giver bær nu

Små og velsmagende

Sommeren har ramt Bornholm, sammen de mange tusindvis af turister der invaderer øen i øjeblikket. I de 7 år jeg har været på museet, har vi aldrig haft så mange gæster i juli, som indtil nu. Det var sandelig også nødvendig, da vi mangler hele maj måned.

Vores solnedgange set her fra Knudsker, har de sidste dage set således ud

I onsdags

Her stod aftensmaden på grill. Der røg sukkermajs, laks, marinerede(stærke) kyllingevinger, halve peber- og tomater på grillen. Dertil flütes og koldt smør

En næsten fuld grill. Gi’r også frokost til dagen efter

Jeg var lidt magelig da jeg grillede…

Man skal jo holde øje med grillen !!!
I går fredag

Fredagens aftensmad blev “Fredags Tapas Bar” med alt det der hører til en rigtig spansk tapas, lige undtagen vinen, den var italiensk (Ripasso)

Så er der serveret

Efter maden satte vi os tilrette i vores hygge havestole, her fik vi besøg af en sommerfugl. Jeg tror den havde forelsket sig i mine tæer, for den satte sig adskillige gange, for bare at sidde….

Det har jeg aldrig set før

Vi havde begge spist lidt for meget, så Yulia ville lige gå “kirketuren”. Det er rundt om Knudsker kirke, en tur på ca 1,2 km. Så det gjorde hun så, jeg blev hjemme, da jeg allerede på arbejdet havde gået adskillige kilometer denne dag. På turen tog Yulia som sædvanlig en masse billeder(se dem på hendes Facebook profil) også dette

Den enes død, den andens brød

Lige nu lørdag formiddag, har Yulia Skype med Dima, mens jeg skriver her. Kl. 13 får jeg et tysk rejseselskab på 23 gæster på museet, så vi kører begge ned for at åbne for dem. Heldigvis har de en lokalt tysk talende guide med(fra Team Bornholm) heldigvis fordi mit tyske lader temmelig meget tilbage 🙂

I aften skal vil til Fassel, formentlig for at grille. Han har besøg af nogle venner fra det Sønderjyske, hvor konen er russisk, sååå….. Men vi glæder os til det.

I morgen formiddag har Yulia Skype med Yoga Tania og når hun er færdig kører vi Nordpå – nemlig til Rø golfbane. Jeg ved endnu ikke hvor Yulia vil sættes af. Da vejrudsigten lover 24 gr. og ingen vind, så har jeg besluttet at jeg vil spille alle 18 huller på New Course, håber jeg møder/finder en der vil spille med mig. Så Yulia er forberedt på at hendes tur skal vare mindst 4 timer, der er jo også noget der hedder, det 19. hul (det ligger pudsigt nok på terrassen i klubhuset 🙂

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi nemlig

P.S. Skal nok tage nogle billeder fra golfturen.

Los i røven

Min lyst til at skrive blog er som du kan forstå, ret begrænset i øjeblikket, mere vil jeg ikke sige om det lige nu.

Vores privatliv er naturligvis påvirket en hel del, det betyder også at vi ikke kommer så meget rundt som vi plejer, men lidt sker der da.
Jeg vil her vise dig nogle af de billeder, med kommentar, som vi har oplevet den sidste uges tid.

Fra pluk-selv- marken
Så er der gang i flytrafikken igen
Yulia gik en tur rundt om Snorrebakkesøen
Der var lidt kirsebær, men ikke helt modne

Sidste søndag spillede jeg golf, i hvert fald de første 7 huller, så stoppede jeg da regnen pludselig høvlede ned

Så sandt, ingen problemer med begge ting her

I går lørdag kørte jeg på golfbanen på trods af den hårde blæst, ville spille de sidste 9 huller, for der plejer det ikke at blæse så meget. Men jeg blev kloger, det var slet ikke til at styre bolde, så efter 4 huller stoppede jeg, ringede til Yulia som var på vej fra Bobbe Å til Gudhjem, at jeg var på vej.

Fra Yulia’s tur

Så kom dette billede fra hende med teksten “Her kan du hente mig”

Cafe Klippen
Yulia’s udsigt da hun nød et eller andet 🙂

Vi kørte hjem og jeg lavede Portobello svampe med pesto og ost i ovnen

Mums det var godt

Sidst på eftermiddagen kørte vi på kirsebær rov ved Sorthat Odde. Der var kirsebær, men de var meget små i år, og noget sure.

Men spises det skulle de 🙂
Og så lige en….

Mærkelig periode

Da jeg igennem et stykke tid, har været og fortsat er, i en mærkelig periode/situation i mit liv, har jeg valgt ikke skrive ret meget på min blog. Grunden er den, at det ville være meget negative tanker og følelser jeg ville beskrive og det orker jeg ikke lige nu.

Det har ikke noget at gøre med Yulias og mit privatliv, bare for at slå det fast, men ydre påvirkninger.

Det er temmelig uhyggeligt når magtsyge mennesker for magt, som de har agt. Det er så ødelæggende for de af deres omgivelser, som ikke lader sig manipulere – og det gør jeg ikke.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi

Fredag og lørdag

Fredag var jeg alene på museet, bortset fra rigtig mange gæster. Det er ikke normalt vi har så mange gæster på en fredag, men nu er det sket to gange i år, så ting ændrer sig, måske på grund af corona !!!

Derfor fik jeg snakket med en masse gæster, om stort og småt, men også noget meget interessant. Vi har en Purple Heart medalje på museet, vi ved hvem der har fået den, vi har da også billeder af ham, men vi ved ikke hvorfor han har fået den.
I fredags kom et nært familiemedlem på museet, blot for at se hans medalje. Jeg benyttede mig straks af muligheden, for at få noget mere af vide om ham. Jeg fik en meget interessant oplysning. Han havde fået den i forbindelse med slaget om Ardennerne, et slag der hedder “The Battle of The Bulge” Se historien her
Nu venter jeg blot på information fra hans døtre (tvillinger) om de ved hvorfor deres far fik medaljen. Så det var en ret interessant dag på museet.

Fredag aften var hyggeaften og en lille køretur.

Lørdag sov vi længe, skulle heller ikke noget, udover Yulia havde Skype med Dima kl. 10:30. Imens så jeg lidt Hawaii 5-O.

Da Yulia var færdig kørte ve en tur til Teglkås for at gå en tur i det meget friske vejr. På vej dertil var der lige nogle pit-stop da fotografen skulle tage billeder, som det her

Min blomsterpige
“Havmanden”

Der var gang i Østersøen, se selv her

Hjemme igen til en sen dejlig frokost og så stod den hygge, da regnen silede ned resten af dagen. Så i dag blev det ikke til en tur på golfbanen, måske i morgen hvis vejret bliver bedre = ingen regn.

Regnen fortsatte hele eftermiddagen og aftenen med, så der blev hygget rigtig meget.

Trivielle dage i øjeblikket

De sidste par dage har været ret arbejdsomme på en meget anderledes måde men også trivielle, men det skal gøre. Vi er nemlig gået i gang på museet med kontrollere vores databases indhold. De sidste to dage har vi optalt, registreret og mærket alle håndvåben. Der har i museet levetid været tre forskellige måde at registrere på, det er nu det der skal samles til den samme måde. Det er et meget slidsomt, men også spændende arbejde med at få tingene til at passe sammen.

I onsdags var det min tur til at besøge ørelæger igen. Jeg har stadigvæk lidt problemer med det venstre øre. Så han puttede noget gaze med creme på, ind i mit øre, det må jeg tage ud senere i dag, det glæder jeg mig til

Sidder udenfor og venter på min tur

Da jeg kom hjem fra arbejdet lavede jeg en af Yulias ynglingsretter, Marokanske kødboller i tomatsauce, de er også bare så gode og der var lige tilpas chilli i dem

Marokanske kødboller

Alt det krydderi kan godt give, bare lidt luft i maven, så vi kørte en tur til Klympen Stranden, for at gå en tur langs vandet og lufte ud !

Solen stod flot igennem træerne

På vej tilbage til bilen gik vi igennem skoven for at nyde skovduftene.

I går blev også en særdeles travl dag på museet, dels skulle vi fortsætte med at optælle, men jeg ville også få besøg af miljøpedellerne. De ville komme for at hente skraldesække, og andet affald og køre til forbrændingen for os.

Fra kl. 11 til kl. 13 stod jeg for sortkrudt skydning med vore gæster, og der var rigtig mange der ville skyde, så mange at jeg måtte ind og fylde flere rør om med sortkrudt.
I øvrigt fik vi rigtig mange gæster, det største antal i år og lidt flere gæster end samme dag i 2019, det er jeg rigtig glad for.
I morgen er jeg alene på skansen, og jeg er spændt på hvor mange gæster der kommer.

Da jeg kom hjem i går, var der ikke så meget spræld i mig, så efter aftensmaden blev det en rigtig slappe af aften på sofaen og foran computeren.

En meget lang dag

Mandag aften kørte vi en tur til Nørrekås for at gå en aftentur i det skønne vejr. Det blev en dejlig lang tur, hvor vi mødte flere kendte mennesker.

Blomster, kvinden og solen
Der var mange flotte både i havnen

Sidste dag i måneden blev en særdeles travl dag på museet, så travl at jeg først kom derfra kl. 16.45. Der kom en masse dejlige mennesker hele dagen igennem, desværre havde jeg ikke så meget tid til dem, da vi havde besluttet os for at tjekke vores database, i første omgang for håndvåben. Det tog mig det meste af dagen er bare tjekke bundstykker og lignende. I dag starter vi så 5 mand med at sammenholde databasen med vores våben. Det skal jo gøres engang imellem.

Så jeg har ikke set så meget andet, end det ene museums nummer på 4 cifre, efter det andet i dag.

Da vi så TV Nyhederne kom der lige et regnvejr på 2,9 mm, så Yulia besluttede at hun ikke behøvede, at vande hendes urtehave iaften. Det vokser simpelthen også bare helt vildt alt sammen. Det gør ukrudtet i græsplænen i øvrigt også 🙁