Lidt vintervejr i dag

I dag fik vi lige et drys sne, men det blev heldigvis ikke til mere end et drys. Mere om det om lidt. Først skal vi til torsdag morgen, meget tidligt. Vi skulle med færgen til Ystad kl. 6.30, så vækkeuret blev sat til kl. 4.45 – troede jeg. Klokken 5.42 vækker Julia mig og sagde “Vi har vist lidt travlt klokken er 5.42” Så gik den vilde jagt, og klokken 6.18, to minutter før luk, kørte vi om bord på færgen. Vi huskede alt det vi skulle have med, inkl. morgenmaden.

Bølgehøjden var ifølge Kaptajnen ca. 1,5 meter. Skal sige det føltes som det dobbelte. Det er og bliver en skodfærge Express 1, den opfører sig som en foliebakke i et badekar.

Vi nåede da Ystad til tiden, og her var der faldet en del mere sne på vej til Malmø. Da vi havde god tid, besøgte vi Vestegnens Sprog- og Kompetence Center, hvor Julia har været til prøve i Dansk a1 og a2, som hun jo bestod begge med glans. Vi ville tale med en vejleder, om mulighederne for on-line undervisning på Modul 5 og 6, som der IKKE undervises i på Bornholm.
Det blev til en længere snak, og da vi gik derfra var vi helt enige om, at det IKKE er der Julia skal undervises.

Lige nu er Julia midtvejs i Modul 4, og når hun har bestået eksamen i dansk der, svarer det til en 10. klasses dansk eksamen. En bestået eksamen i Modul 6 svarer til en Studenter eksamen – behøver vel ikke at sige, at det er det hun sigter efter….

Efter besøget hos Dr. And, som var vores egentlige mål, og hvor jeg blev en tand bedre, kørte vi til Roskilde, fordi vi godt kan lide byen. Det blev til en tur ned ad Algade rundt om Domkirken med diverse ture rundt i små gader og til Roskilde Museum. Desværre var tiden løbet fra os, så vi måtte nøjes med et kig (Julia) og en snak med en medarbejder (Klaus), hvilket gav mig en god inspiration.

Foran det tidligere Hotel Postgården, står H.C. Andersens bænk med Lykkens Galocher. H.C. Andersen boede i øvrigt i sin tid på Postgården

Lykkens galocher

Vi spiste en let frokost på Bryggergården, ok sted med rimelige priser.

En mæt mand
Bag biblioteket fandt vi en skulptur der trængte til en gang maling

I Algade findes der også denne skulptur af Lise Nørgaard

Turen gik til Ystad, hvor vi lige shoppede lidt inden turen gik til Rønne med færgen kl. 18.30. Bølgehøjde 50 cm, og stadigvæk en rystetur.

De sidste par dage har været normale, skolegang, gåture, lektier og hygge

I lørdags fik jeg et opkald fra BornStub, et firma der fræser træstubbe. Jeg havde kontakter ham i forrige uge, men fik ikke svar fra ham. Han ringe om det var i orden, at han kom og fræsede stubben væk om en halv time? Naturligvis var det det, han gjorde det jo gratis. Julia havde alligevel Skype undervisning, så jeg skyndte mig på museet for at gøre klar.

Det tog ham kun 35 min. at fræse stubben væk, og det så sådan ud

I morges havde Julia som sædvanlig søndag morgen kl 8.00 en 1½ times Skype undervisning, og i mens lavede jeg rabarber kompot, da vi havde besluttet vi skal have stegte sild med rabarberkompot.
Da jeg fik lavet rigeligt med kompot(posen i fryseren var ikke mindre) mente Julia, at det der var for meget, kunne bruges til en rabarberkage af en slags.

Men først kørte vi en tur i Almindingen for at få lidt frisk luft, og se om vi kunne finde bison flokken – men det kunne vi ikke. Men luften var frisk!

Der lå en del sne i Almindingen

Hjemme igen havde Julia 1 times Skype undervisning. Da hun var færdig kørte vi tur på Antoinette Stranden for at gå en tur – det blev en meget frisk tur – shit det var koldt i vinden, så vi skyndte os hjem igen.

Her lavede Julia hjemmearbejde og jeg bagte en rabarberkage med marengslåg.

Den smagte rigtig godt, skulle være bagt i en springform – det bliver den næste gang

Aftensmad, Lokal TV-avis, nu sidder jeg her og skriver blog, og Julia er flittig som altid med en hjemmeopgave med titlen “Kvinder contra mænd i topstillinger i Danmark” Godt nok noget af en mundfuld.

I morgen har hun Engelsk undervisning på Campus af en HTX klasse, det er den 4 ud af 5 gange.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi