Afsted til Moskva

Så må jeg hellere fortælle om vores tur til Moskva og Julia’s fødselsdag. Vi tog morgenfærgen den 7.2. kl. 6.30 til Ystad, en ok tur, men nu var bølgehøjden også under 50 cm !!

Lidt søvnig stadigvæk, vi stod op kl. 05.00

Vi ankom til lufthavnen uden problemer, jeg satte Julia og vores bagage af i Terminalen, og kørte så den lange tur ud til P16.

Fik afleveret bilen på P16, fandt ud af, at der heldigvis kørte en shuttle bus tilbage. Ingen problemer med indtjekningen. Vores to store kufferter var jo også næsten tomme. Dertil to kabinekufferter, en rygsæk og en stor håndtaske. Vi skulle jo bringe flere af Julia’s ting med tilbage til Bornholm.

Vores bagage

Inden vi gik igennem den sidste kontrol skulle der lige “snuses” lidt !

Snif – snif

Turen til Moskva forløb ganske planmæssigt, vi havde den skønneste solnedgang kort før landingen

Det var hvad VI så
Det var det JEG så

Mens vi ventede på vores kufferter, bestilte Julia en taxa. Vi ankom til hotellet, fik anvist vores værelse, som lå mod gaden. Så trådte Julia lige frem, næh nej tak sagde hun, vi vil ikke bo på den side. Sørme om det ikke lykkedes portieren at finde et værelse, der lå væk fra gaden, til trods for han sagde at alt var optaget! Det viste sig af være et handicap værelse, med masser af plads.

Udsigten fra vores hotelværelser på 9 etage ud af 22 etager.(se videoen på fuld skærm)

Vi havde hjemmefra fravalgt morgenmad på hoteller, hvilket viste sig at være en klog beslutning. Den første morgen orkede vi ikke gå ud i byen og finde et sted at spise, og da buffeten så ok ud spiste vi på hotellet.

Min første og sidste tallerken

Lad mig blot fortælle, at det blødkogte æg var så hårdkogt at hele blommen var komplet grøn. Så jeg vil tro det har været opvarmet adskillige gange. Brødet var flere dage gammelt, surkålen var sur, men på den forkerte måde og sådan kunne jeg blive ved. Men som Julia sagde “Ganske almindelig standard på 3-stjernede hoteller. Så det blev ved det ene måltid på hotellet.

Men flot var restauranten – men næste uden gæster, gad vide hvorfor!

Det tog nu ikke modet fra os. Om torsdagen havde vi en aftale med en af Julia’s veninder, Marie. Hun havde inviteret os i Planetarium for at se en 3D film om seværdigheder i Moskva, så udstyret med 3D briller og mig  et headsæt med engelsk tale, så vi en fantastisk flot film.

Men inden vi mødte hende, var vi på en utrolig dejlig Cafe for at få lidt frokost

En del af salgsdisken

Frokosten bestod af dejligt brød, en specielle kyllinge kødboller(2 slags) en slags lasagne og “sild i pelskåbe”

Vores frokost

Indgangen til Planetariet, ganske flot facade, som alle steder i byen. En flot facade betyder alt!!!

Indgangen til Planetarium

Bagefter tog vi til et museum med spændende tegninger og dukker

Her er vi udenfor museet

På 1. sal var den en maleriudstilling med malerier fortrinsvis fra Himalayer

På vej til museet passerede vi den sidste overlevende benzintank fra Sovjetunionens tid

Den eneste benzintank der er tilbage fra Sovjetunionen og stadigvæk i brug

Nu får du ikke mere i dag. Julia er færdig med hendes morgen Skype undervisning og vi skal en tur ud i den frisk luft og nyde solen der skinner fra en skyfri himmel.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi.