50 års fødselsdag

Lørdag den 9.2. fyldte Julia 50 år. Hendes forældre havde derfor inviteret os, da de gerne ville holde fødselsdagen. Så vi stod tidligt op, da vi skulle nå en bus kl. 9.30, vi gik til Metroen og tog mod syd. Denne tur tog 1 time og 15 minutter. Så var vi fremme ved bus stationen. Her fandt vi den rigtige bus og så var det bare at sætte sig ind, og sove lidt. Denne tur tog også 1 time og 15 minutter, så var vi endelig fremme. Gik den sidste kilometer til deres hus.

Julias søster og søn var der, og Julia’s mor og søster gik i gang med at lave mad, mens vi blev sendt i byen for at handler nogle småting. Det gjorde vi i et marked, nede i byen. Det er er form for markeder vi ikke kender til i Danmark. Blandt andet fordi Fødevarekontrollen ville nok stejle lidt når de så hvordan krydderier sælges

Krydderier i løs vægt

og nødder og tørret frugt

Tørret frugt og nødder
Frugt og grønt

Tilbage hos Julias forældre var blevet tid til at uddele gaver, både til Julia men også til mig

Mor og datter i gaveuddeling

Jeg fik et par hjemmestrikkede uldsokker og en rigtig god flaske vodka.

Mums siger jeg bare

Der blev sunget fødselsdagssang for Julia på russisk (her stod jeg af) og på engelsk.

Vi havde nogle dejlige timer før turen gik tilbage til vores hotel. Vi tog med bussen kl. 18.30 og var tilbage på hotellet kl. 22.15 godt trætte efter en lang dag.

Vi havde et dagsprogram foran os om søndagen. Vi skulle på besøg hos Dima, knægten der boede hos os i sommer. Han skulle have en times undervisning i engelsk. Men først skulle vi spise morgenmad, det var en dejlig mad vi fik, må nok indrømme, at jeg har aldrig fået kaviar(rød) på pandekager til morgenmad – det var helt ok. Julia og Dima gik i gang med undervisningen.

I mens sad jeg og talte med hand mor. Vi kom langt omkring, fik drukket lidt te og spist lidt kage!

Herefter var vi en tur rundt til nogle af de steder jeg holdt meget af, da jeg var der sidst, blandt andet den meget gamle og smukke kirke

Min favoritkirke
Lidt fra det indvendige

Om aftenen skulle vi besøge Julia’s tidligere “landlady”. Julia boede i hendes lejlighed og hun var så venlig, at lade Julias opbevare nogle ting i deres Dasha (sommerhus) ca. 40 km nor for Moskva. Så vi tog en taxa dertil. Da vi kom var der dækket op til middag, typisk russisk – herligt. Julia og Olga fik pakket en masse ting ned, som vi tog med tilbage til hotellet.

Hele familien var der, søn med kæreste og de to tvillinge søstre som Julia også har undervist i engelsk. Det var et superflot sted, man kunne godt se, at de begge havde nogle gode stillinger med høj løn

Der var en del sne der

En af tvillinger med broderens 3½ mdr. gamle Samojede hund.

Det var en skøn hun

Efter nogle hyggelige time, kørte Oleg os tilbage til hotellet, han skulle tilbage til Moskva og på arbejde om mandagen.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi