Nyt pas og udflugt.

Inden du går i gang med at læse dagens blog, bør du nok forsyne dig med en kop kaffe – for den er meget lang i dag.

Hverdagene er ret ens, dog med små forskydninger baseret på, hvordan er vejret, har der været mange gæster på museet, trænger Yulia til en tur til Rønne og museet. Alle de små ting der gør, at ikke en dag ligner den fra i går.

Sidste weekend besluttede vi, at søndag var en opvaske fri dag, og hvordan gør man det? Paptallerkner var en mulighed, en anden var at tage ud og spise. Det var den sidste vi valgte. Dueodde Camping og Vandrehjem har hver søndag “Ta´ selv Pizza Buffe” til kun 68,- kr. Så vi kørte til Dueodde efter vi havde bestilt bord. Vi kom i godt tid, og gik turen ud til havet, inden vi skulle spise – det gav god appetit.

Omgivelser er helt ok
Maden var også ok, MEN det varer nok et år inden vi skal have pizza igen

I torsdags havde jeg taget en fridag, fordi vi skulle til Hellerup til det Russiske Konsulat, for at hente Yulia’s ny pas. Det skulle fornys senest maj næste år. Til marts skal hendes Opholdskort fornys, og hendes pas skal have en gyldighed på mindst 6 måneder. Så det var bare med at få bestilt et nyt pas. Så har hun jo også lige taget mit efternavn.

Så vi havde booket en tid på konsulatet kl. 10:30. Altså op kl. 05:00 og med færgen kl. 06:30. Vi var ved konsulatet i god tid, trak nummer og gik ind., parat til at venter i M E G E T lang tid. Men nej, allerede kl. 10:34 blev det Yuila’s tur, og 30 minutter senere var vi på vej ud, med nyt pas.

Vi havde hjemmefra planlagt en tur til Kronborg. På vej nordover kom vi jo forbi skiltet til FREDENSBORG, så jeg slog lige rattet til venstre og vi kørte til Fredensborg Slot. Desværre var der Adgang Forbudt ALLE steder, så det blev et kort besøg.

Tættere på kom vi ikke

Turen gik så videre til Helsingør og Kronborg. Efter af have sluppet 290 kr fik vi adgang til Kronborg. Jeg kan godt forstå at gæsterne på Forsvarsmuseet syntes at det er billigt hos os, 65 kr koster for en voksen og 50 kr for en pensionist.

Vi brugte ca 3 timer, og for Yulia’s vedkommende, et par hundrede billeder! Jeg var lidt mere sparsom. Det var nogle dejlige timer vi havde der. Se selv lidt derfra

Miniature Kronborg området
Her den ægte vare, begge 🙂
Lige før man er inde på gårdspladsen

På et tidspunkt kom “en konge og hans kammertjener” forbi i en af salene og der udspandt sig et skuespil på et kvarter – fint indslag på slottet. Vi så flere af dem på vores tur rundt.

Skuespil i gang

Vi måtte naturligvis også en tur i kasematterne og se om jeg kunne vække Holger – det lykkedes desværre ikke !!!

Hans sover stadigvæk

Vi sluttede vores besøg oppe på volden for at se kanonerne og Sverige.

Inspektionen er i gang
En lidt træt “guide”

Vi havde besluttet at tage færgen til Helsingborg og så tage turen ned gennem Sverige for at se på borge og slotte der. Så gjort som sagt tog vi færgen

Med udsigt til bagbord…. lå også Kronborg

Vores første stop sydover blev Citadellet i Landskrona. Klokken var blevet 17:00 så der var lige blevet lukket. Gjorde heller ikke så meget, for på daværende tidspunkt havde vi gået knapt 10 km.

Broen til indgangen
Indefra gårdspladsen
Den bedste udsigt 😉

– og cafe latten var god

Turen gik videre til et par slotte mere. Det har været lukket i mange år, men tilsyneladende foregår der en vis renovering, også af græsplænen – dem havde vildsvinene taget sig af

Slottet

Vildsvin gravning af græsplæne

Godt gennemgravet

Næste slot er kendt for deres produktion af vodka. Vi nøjes med at gå en tur rundt i parken.

Slottes navn
Her laves vodkaen
Et skilt ved siden af døren

Sådan ser det ud

I parken var der nogle rigtig gamle kastanje træer, ser bare her

De var omkring 3 – 4 meter i omkreds

Næste slot var det her, her var også lukket desværre

Skärhult hedder det

Vi kunne købe æg og en masse forskellige tomater på stedet, hvilket vi ikke gjorde

Æg i lange baner

Inde gårdspladsen hang disse store banner

Sidste slot, det var næsten mørkt, var lige før Ystad.

I Ystad var vi i ICA for at handle lidt og slå den sidste halve time ihjel inden vi skulle være ved færgen. Turen hjem gik fint, jeg sov vist det meste af turen, hvor i mod Yulia lagde billede op på hendes væg på Facebook. Se kan du se flere billede fra vore tur.

Vi var hjemme kl. 23:55 godt møre og klar til de få timers søvn vi kunne få, før jeg skulle være på museet og lukke op kl. 08:00 for vores rengøringsdame fra Team Østergade.

Dermed var dagen jo ikke slut, der var lige en fødselsdag og en bryllupsdag der skulle tænkes på om lørdagen. Men den historie får du næste gang.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi.