Næsten lige gamle.

På min fødselsdag ringede min bedste ven, siden vores soldatertid, Leif og ønskede mig tillykke på fødselsdagen, med en lille snert af dril “Nu er du jo 2 år ældre end mig”
Så du kan godt forstår, at jeg gav tilbage da Leif havde fødselsdag for 2 dage siden. Så nu står det 1-1 Leif 🙂

Når jeg begynder at skrive min blog, gennemgår jeg altid lige de billeder jeg taget siden sidste blog. I dag må jeg så konstatere, at jeg har ikke taget ret mange!! Så jeg har lige spurgt Yulia om hun skulle have nogle billeder jeg kan bruge her.

I mellemtiden kan jeg skrive lidt om den forløbne uge. Torsdag den 5.9. var det jo flagdag, om fredagen havde jeg efterårets første skole. En 7. kl. med 30 elever. Det kan jeg af plads mæssige årsager ikke guide alene, så jeg fik hjælp af næstformanden (tidligere museumsleder) Det gik helt ok, og klassen var rimelig lydhør

I tirsdags mødte vi op til morgensang hos Connie og Flemming i anledning af deres Sølvbryllup. I aften holder de festen på en restaurant i Rønne, vi er inviteret med.

Skjoldet i deres æresport
Morgenkaffen indtages

Samme dag var Yulia til ørelæge for at få fjernet ørevoks. Hun har utroligt snævre øregange, så hvert halve år må hun til ørelægen

Så var det torsdag og Leif’s fødselsdag, og drille dag!

Denne dag var også ret travl på museet. Kl. 10:00 mødte en skole op med 21 elever på 7. kl niveau. Det var deres sidste dag på Bornholm, så de var lidt trætte.
Med det blev endnu være, for kl. 12:00 kom en 9. klasse med 38 elever, så igen måtte næstformanden stille op.
Det var også sidste dag på Bornholm for dem, og jeg tror de havde festet igennem aftenen i forvejen, for de var godt trætte og meget lidt inspirerende at guide for. Men vi overlevede alle.

Skal hilse og sige at det er ikke hverken sjovt eller spændende at guide for sådan en flok dødbidere, der kun tænker på at komme ombord på færgen så de kan sove….

Et eller andet sted syntes jeg, det er spild af penge, at skoler betaler for dem, men jeg ser oftere og oftere den slags offentlige skoler. Der imod er der helt andre boller på supper når det er Privat- og Friskoler der kommer på besøg. Der er virkelig styr på tingene og elevere er årvågne og interesseret i historien, fra start til slut

I går fredag havde jeg så en 9. kl. mere, men de var kun 19 elever, så dem klarede jeg alene. De kom fra Østerbro, og halvdelen af klassen var drenge af anden etnisk herkomst, hedder det vist, når man skal være korrekt. Resten var danske piger og drenge. Se det blev helt klart ugens opgave. Disse “andre drenges” opførelse lader meget tilbage. Det afspejler ganske tydeligt hvordan deres samfund er indrettet. På et tidspunkt måtte jeg fortælle de to lærer, at enten stopper de med deres opførelse, eller jeg afslutter turen for dem. Det hjalp temmelig meget, men alligevel. Jeg er lidt chokeret over deres opførsel, også over for deres egne klassekammerater.

Her til morgen stod vi op til sædvanlig hverdagstid, for Yulia skulle guide krydstogtgæster. Hun skulle være på kajen kl. 8:45. Så vi spise vores morgenmad og gjorde klar til at køre, da Yulia fik en SMS fra Bornholms Guide- og Gruppeservice(de varetage guider) om at skibet havde aflyst turen på Bornholm. De gjorde de kl. 8:30, altstå kun ½ time før de første busser skulle afsted.
Der ventede på kajen 11 bussen og 11 guider var der, eller de var på vej. Så det blev et ret dyrt afbud for skibet. Fordi busselskaber og guiderne får deres betaling, skibet må betale pga det sene afbud, hvilket er rimeligt.

Der var INGEN skibs tekniske forhindringer i at lægge til på nye krydstogtkaj i dag. Vi har før oplevet, at de aflyser i sidste øjeblik. Når jeg kigger på hvilket hjemland skibet har, så er min umiddelbare kommentar “kylling kaptajner!

Det betyder ikke det store for mig, men Yulia havde læst på lektien det meste af aftenen, og hun var så klar, opsat på turen. Det er et antiklimaks af karat når turen så bliver aflyst, jeg har selv prøvet det.

Så nu øves der dansk, indtil vi skal ud og hente gaven til sølvbrudeparret.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi.