Forlænget weekend

Så er vi tilbage på Bornholm og hverdagen begynder igen i morgen. Vi har haft 3 helt fantastiske dage på Sjælland, med en masse gode oplevelser, gode snakke, hygge og god mad, hos nogle af vores rigtig gode venner.

Vi tog færgen til Ystad torsdag morgen kl. 6:30 og ankom til Ystad kl. 7:50 efter en forholdsvis rolig sejltur. Vi satte straks kursen mod Vestsjælland og Fårevejle, hvor vi skulle besøge Tove og Kjeld.

På vejen dertil skulle vi lige en tur ind i Roskilde Domkirke igen. Vi holder meget af at besøge den. Her lidt billeder fra Domkirken

Altertavlen
Min ynglings konge

Vi var så heldige, at en organist spillede på kirkens orgel, hør selv

Herefter gik turen tilbage til bilen igennem Algade og “Lykkens Galocher”, der lige skulle prøves

De var lidt for store

Sulten overmandede os, da vi nærmede os Holbæk, så vi “måtte lige en tur” ind på Vivaldi og spise frokost, den var som altid lækker, og der var alt for meget mad, til småt spisende folk som os. (Skulle have tage en laksesalat også)

Det smagte rigtig godt, men jeg kunne slet ikke spise det hele…

Men inden vi kørte til Tove og Kjeld, ville vi lige hilse på James Hepburn, Jarl den 4. af Bothwell. Desværre tog han ikke imod. Da hans kiste er blevet lukket og anbragt i en krypt under kirkegulvet, så vi måtte nøjes med denne udsigt

Udsigt over Lammefjorden og en af dens kanaler

Efter en hyggelig eftermiddag, aften og morgenmaden tog vi afsked med Tove og Kjeld og kørte sydover. Vi kørte lige forbi Bromølle Kro

Smukke Bromølle Kro

Vi kørte også en tur til Strids Mølle, og der var masser af vand

Strids Mølle

Igennem det smukke Midtsjællandske landskab og til Slagelse. Vi gik en tur i Vestsjællandscentret, vi skulle lige på Apoteket efter noget medicin. Turen gik herefter til Ringsted, og til Marianne og Leif. De er flyttet til en pragtfuld andelsbolig næsten midt i Ringsted by. Skønt sted I bor. Vi fik noget lækkert smørrebrød til frokost, kaffe og så lige lidt slik dertil !!!

For jer som ikke ved det, har Leif og jeg et meget langt venskab. Vi mødes i februar 1971 da vi blev indkaldt som soldater på Holbæk Kaserne. Det er som du kan regne ud, nu 48 år siden. Vi blev enige om, at vi nok måtte møde op til 50 års Soldaterjubilæum om 2 år på Holbæk Kaserne.

Sidst på eftermiddagen fortsatte vi til den Airbnb bolig vi havde lejet i Stensved. Det var nemlig tæt på det sted, vi ville besøge dagen efter. Det var en dejlig bolig vi havde fundet, og nogle dejlige værter.

Boligen i sommer antræk

Da vi ankom spurgte værtinden “Er det James der har anbefalet os” Jeg tror vi begge så meget måbende ud, hvorefter hun forsatte “Ja for jeg kan jo se at du er venner med han på Facebook Yulia” Så gik det op for os, at James er en Yulia har gået på sprogskole med på Campus. Han havde været kæreste/gift(det fandt vi ikke rigtig ud af) med deres datter, som bor i Østerlars. Det måtte vi sige, at det vidste vi slet ikke noget om – så endnu engang “verden er mindre end man tror”

Vi kørte til den lokale Rema1000 for at handle lidt ind til aftenmad og morgenmad, og således havde vi et dejligt ophold.

Aftensmaden klargøres
Hygge på 1. Klasse, benene op og TV-Avisen i kassen

Næste morgen da klokken var 10:30 kørte vi afsted, desværre stod regnen ned i stænger, ikke lige det vi havde brug for, men vi kørte altså mod Kalvehave og broen til Møn. Netop som vi nærmede os broen, skinnede solen fra en skyfri himmel

Så kom solen

Det var naturligs Møns Klint vi ville besøge, men inden kom vi igennem Stege med dens smukke byport

Byporten

Desværre var GeoCentret vinterlukket, så vi måtte tage til takke med dette skilt, og en parkerings afgift på 35 kr for 40 minutters parkering !!

Kort over klinten

Desværre var alt meget vådt og glat, også trapperne der gik ned til stranden, så vi blev oppe, hvor vi fik disse smukke udsigter

Først den ene vej
– og så den anden vej

Tiden var ved at rende fra os, vi havde planlagt et overraskelses besøg hos en af mine andre meget gode venner, men det må du have til gode Hardo.

Vi kørte så i fint tempo mod den store by, vi lavede lige et Pit-stop på Karlslunde Rasteplads, hvor vi i Monach spise et par sandwich, inden turen gik til Ystad, hvor vi holdt i opmarchbåsen kl. 16:00, klar til afgang 16:30. Turen hjem blev ganske behagelig, tror jeg, jeg faldt vist nok, bare lidt i søvn. Det gyngede ret slemt, da færgen vendte snuden ind mod havnen

Dagen i dag søndag er gået med at pakke ud, været ud for at handle lidt, forberedelse til den kommende uges dansk undervisning på modul 3.5. for Yulia. Skrive blog, og slette kanaler, der ikke længere er med i vores lille tv-pakke.

Og om lidt skal aftensmaden klargøres, og så står den på sofahygge resten af aftenen.

Jeg håber du ikke faldt i søvn over dette lange skriv?

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi