Det bliver svært det her.

Inden du begynder at læse, skal du vide at min blog i dag er M E G E T lang.

De sidste 3 dage har været meget begivenhedsrige på alle måder. Lørdag tog vi med Express1 til Ystad, midt under KNUD. Det var IKKE nogen fornøjelsestur siger jeg bare. Heldigvis havde vi forudset denne situation, så vi havde taget søsygepiller 1½ time før vi skulle sejle, det var en klog beslutning.

Således så udsigten ud fra Panorama Lounge

Kl 06.30 lørdag morgen på vej ud i KNUD

Det var en temmelig hullet søvej vi var kommet ud på. Cirka 20 efter vi gik ud af havnen var alt i salgsdisken landet på gulvet og personalet havde travlt med at samle op.
Vi måtte på et tidspunkt flytte os, da bræklugten blev for slem hvor vi sad. Der var på intet tidspunkt optræk til at vi skulle kaste op – hurra for Apotekets søsygepiller.

Vi kom helskinnet til Ystad ca. 20 minutter senere end beregnet, da kaptajnen havde valgt er rute, der var mindst ubehagelig for os.

Så vi kørte straks videre, til vores første mål, Lunds Domkirke. Den ser således ud, i en række billeder

Lunds Domkirke

Vi var så heldige, at 30 minutter efter vi kom til kirken var den en orgelkoncert, som vi naturligvis nød. Ellers ser kirkerummet således ud.

Astronomisk ur

Lige et enkelt billede fra bagsiden af kirken

Det blæste lidt rigeligt som du sikkert kan se.

Vi gik en tur rundt i Lund, og vi kom til en plads hvor der var marked, blandt andet med blomster og frugt, så går Julia amok med at tage billeder

Herefter kørte vi til Malmø Gamla Stan og det smukker torv, som efterhånden er fyldt med ude-restauranter. I forbindelse med torvet ligger Malmø’s næstældste ejendom. Den huser en masse kunsterne og deres produkter. Det blev til et timelangt besøg og et par køb !

På vej ind
En af de mange udstillinger
125,- for en pilegren skåret på denne måde – KUNST ???
Smukt parti af gården
Foran Malmø’s gamle rådhus

Herefter gik turen til vores Airbnb bolig ved Borup. Det blev et meget kort ophold fordi: Vi måtte ikke holde ved lejligheden, som var i en længe på en nydelig og velholdt landejendom, men foran hønsehuset, og så eller bærer vore ting de godt 100 m. Det skal siges, at der var en gårdsplads hvor vi sagens kunne have holdt. Problem nr. 2 og 3, ingen WiFi og ingen mobiltelefon forbindelse. Men det der fik os til at køre fra stedet var, at for at komme på toilettet skulle vi udenfor, rundt om hjørnet og så ca. 30 hen for at komme på toilettet eller i bad. Der brast mit rolige væsen. Vi sendte SMS til udlejer, da vi fik mobilforbindelse, at vi slet ikke var tjekket ind og aldrig ville gøre det.

Så nu var gode råd dyre. Jeg ringede til forskellige muligheder, også til en Airbnb på Amager vi tidligere havde benyttet, men alt var optaget. Til sidst fandt jeg en Airbnb i Gevninge ved Roskilde – vi kunne bare komme, de var klar til os. Det kom vi ikke til at fortryde, eget stort værelse med dejlig seng, eget bad og køkken i en del, af deres meget store hus. Her blev vi de to nætter vi havde behov for overnatning.

Søndag morgen kørte vi til Domkirken i Roskilde – den imponerede godt nok Julia. Vi var der i et par timer. Her et enkelt billede

Så gik turen til havnen og Vikingeskibs området

Inden vi kørte fra Roskilde måtte vi lige have lidt at spise.

Mums det var godt

Så gik turen videre til Kirke Hyllinge og Kyndeløse hvorfra min hedengange forældre stammer fra. Havnen i Ejby, hvor jeg legede en del som barn, fik også lige vores besøg

Ejby Havn
Ham selv, det var sk… koldt

Videre til Munkholmbroen på vej til Holbæk

Munkholmbroen i bagrunden

Også her var der blomster og bær der skulle fotograferes !

Tit tit

Så gik turen videre til byen hvor denne kirke ligger

Den 5 tårnede kirke i Kalundborg
Inde i kirken
Altertavlen fotograferes

Turen gik så til Kalundborg museum hvor jeg så disse dejlige kanoner

Beskrivelsen af dem

Uden mad og drikker duer heltinden ikke, så langt om længe fandt vi et sted der var åbent, så vi kunne få stillet vores sult

Laks på grøntsagsbund
Jeg fik også mad.

Efter frokosten kørte vi en tur til Fårevejle, for at besøge Kjeld og Tove som jeg ikke har set i mere end 4 år tror jeg. Vi nødt et par timer sammen med dem og deres 10 mdr. gamle lømmel af en hund  🙂

Så er der kaffe og kage
En bøf af en hund !

Nu kommer så 10.000 kroners spørgsmålet, hvorfor besøgte vi alle disse kirker?
Jo svaret er forholdsvis nemt, det gjorde vi af den simple grund at de har alle noget med Bornholms historie at gøre fra før Middelalderen. Denne Bornholmske historie interesserer Julia sig ganske meget for, så det var naturligt, at vi tog den “kirke historie tur” nu vi alligevel skulle til “Djævleøen”

Turen gik så tilbage til Gevninge og en begivenhedsrig dag var næsten slut, for nu skulle der øves til a2 dansk prøven, mandag formiddag.

Eftermorgenmaden kørte vi til Glostrup hvor Julia var oppe til dansk testen, hvordan den så gik, ved vi om 1 til 3 uger. Hun var ikke selv tilfreds med indsatsen, for som hun sagde “Den var godt nok svær” Men efterhånden som vi fik snakken den igennem, tror jeg, at hun har bestået den. Men hun var ikke selv helt sikker.

Vi kørte til København og ville besøge Botanisk Have – men de har lukket om mandagen. Vi gik dog en tur i den udendørs afdeling

Botanisk Have

Et par billeder fra parken på denne lidt kolde dag

Så det var nærliggende at besøge Rosenborg, så det gjorde vi. Det kom der disse billeder ud af

Rosenborg venter på os

Min ynglings konge

Smukke gamle våben
Også smukke blankvåben
Dem gad jeg godt smage !!!
Smukkere bliver det ikke
Et par
“Elefanten”

Så gik turen hjemad, det vil sige, vi gjorde et stop i Malmø da vi have tid til overs. Det blev IKEA der fik glæde af denne tid. Der blev købt et par småting, et smukser spejl til Julia, og en ny hvidlægspresser.

Så blev det kaffetid, og da vi her i huset drikker Nespresso kaffe, fandt vi en Nespresso cafe nær Turning Torso, og med udsigt til Øresundsbroen

Broen
Vi fik fikat !

Da vi stadigvæk havde lidt tid inden færgen sejlede, gik vi en aftentur i Ystad, og så på forretninger.

Kl. 22.30 gik turen så hjemad, efter en meget spændende og indholdsrig forlænget weekend, klokken blev over 01.00 før vi kom i seng, så det var lidt svært at komme op i dag.

Pas godt på dig selv og hinanden – det gør vi